Is een leeftijdsverschil als 18 jarige strafbaar?

Ik heb nu een halfjaar verkering met m'n vriendin. ik ben nu 17, word in maart 18, en m'n vriendin is nu 15 en wordt in september 16. Nu zegt mijn vader dat als ik 18 ben, ik strafbaar ben. Omdat je niet met een minderjarige mag hebben als meerderjarige. Klopt dit? Of mag ik als ik 18 ben gewoon verkering hebben met een 15/16-jarige?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In theorie heeft je vader gelijk. Verkering -en met name seks- met een 15-jarige is wettelijk verboden. In de praktijk wordt er echter over het algemeen rekening mee gehouden dat mensen in de puberteit bezig zijn met de wereld, zichzelf en anderen ontdekken en dus met van alles experimenteren. Seks hoort daar, wanneer men daar klaar voor is, ook bij. Het leeftijdsverschil tussen pubers is relatief klein. In de praktijk zal een 18-jarige in de meeste gevallen seks mogen hebben met een 15-jarige. Met name als er, zoals in jullie geval, sprake is van een vrijwillige relatie. In de praktijk zijn er waarschijnlijk weinig problemen te verwachten. Het is wel van belang dat partners in een relatie gelijkwaardig zijn. Zorg er dus voor dat geen van beiden iets tegen zijn/haar zin doet. Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Seksuele_meerderjarigheid waar je onder meer deze informatie vindt: "De seksuele meerderjarigheid of het seksueel zelfbeschikkingsrecht heeft betrekking op de leeftijd vanaf wanneer iemand wettelijk is toegelaten om seksuele handelingen te stellen met een andere persoon. Deze leeftijd verschilt van jurisdictie tot jurisdictie, maar is doorgaans tussen de 14 tot 18 jaar. In België en Nederland bedraagt deze leeftijd 16 jaar." De wet is bedoeld om jongeren te beschermen. Wie vrijwillig seks heeft op een leeftijd onder de 16 jaar, hoeft (blijkbaar) niet beschermd te worden.

Nee, je vader verwart hier verkering met seksuele handelingen. Verkering zegt niks in juridische zin. Als je toch ooit seks wil hebben met je vriendin is het verstandig op zijn minst te wachten tot zij 16 is. Anders kom je in de wat lastig uit te leggen situatie zoals beschreven hier: https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/636750/seks-partner-jaar-jonger

Ik was 15 en mn vriend was 19. Nooit problemen mee gehad of gezeur of weet ik het. We zijn ondertussen al bijna 4 jaar samen! Niks aan de hand dus. Het is wel belangrijk dat je niks tegen iemands zin in doet. Dan is er niks aan de hand.

Op je 18ste verjaardag wordt je aansprakelijk voor je handelingen. En dit kan mogelijk effecten hebben, dus een waarschuwing van een 18+ er is op zijn plaats. En de oudste dient de verstandigste te zijn. En aansprakelijk en strafbaar. Dus als er iets misgaat en een verkering kan uit gaan, dus wees voorzichtig en doe niet iets waar dat je lastig of niet kunt uitleggen bij een rechter. En door het leeftijdsverschil is er een machtsverschil en dit machtsverschil kan gebruikt worden. En dus ook misbruikt worden. Doe het veilig en zonder gebruik te maken van het leeftijdsverschil. En het hebben van verkering is niet strafbaar, maar het hebben van een zeer volwassen relatie niet. Het dient een relatie te zijn die past bij de leeftijdsfase van de 18 min-er.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100