Zonder reden niet, maar een beetje creatief agent verzint er zo een en dan heeft hij/zij een reden en mag het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat mag de politie. Evenals preventief fouilleren heeft de politie het recht om in je tas te kijken, zonder dat daar daadwerkelijk een verdacht feit voor nodig is.

Toegevoegd na 4 uur:
Ik heb het nog eens even nagezocht, maar tassencontrole door de politie valt onder prventief fouilleren, als je niet meewerkt ben je strafbaar. De reden is natuurlijk discutabel. Als ik toevallig ergens loop en er is een controle, dan is dat reden genoeg voor de politie om in mijn tas te mogen kijken. Ik heb een stukje gekopieerd van de gemeente Den Haag;

Jassen, tassen en rugzakken
Tijdens een preventieve fouilleeractie controleren agenten kleding, tassen, rugzakken en andere bagage op wapens. Ook kan de politie scooters, auto's en fietstassen doorzoeken.

In de Wet wapens en munitie staat welke wapens verboden zijn. Deze wapens worden ingenomen. Het gaat onder meer om vuurwapens, munitie, stiletto's, valmessen, vlindermessen en boksbeugels. Neppistolen die erg lijken op een echt vuurwapen zijn ook verboden. De politie neemt ook voorwerpen in beslag die kunnen dienen als wapen, zoals een keukenmes, priem of honkbalknuppel. De politie vernietigt de aangetroffen wapens en gevaarlijke voorwerpen. De eigenaar krijgt een proces verbaal en wordt vervolgd.

Vindt de politie andere verboden zaken? Dan neemt de politie die ook in beslag. Denk aan drugs, gestolen spullen, smokkelwaar of illegaal vuurwerk. De eigenaar wordt vervolgd. Iemand die weigert mee te werken, begaat een misdrijf (artikel 184 wetboek strafrecht) en moet mee naar het politiebureau.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder reden niet, maar wel zonder concrete verdenking. Voor de veiligheid bijvoorbeeld, als ze willen weten of je inderdaad ergens zonder wapen binnenkomt of zonder gestolen goederen ergens naar buiten gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 !
Nee, maar de reden komt bij de politie vandaan en jij hoeft die niet te snappen of er mee eens te zijn, dus komt er eigenlijk op neer, dat als ze dat willen, ze dat gewoon kunnen doen, er is altijd wel iets te bedenken. Je ziet er verdacht uit, of ze hebben aanwijzingen dat.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat mogen ze niet ze moeten daarvoor echte een reden hebben.
Er zijn uitzonderingen zoals bij een "noodverordening", dit wordt ingezet als er een hoge dreiging is voor de mensen.
Voorbeelden hiervan zullen de komende Koninginnedag zijn of bij Prinsjesdag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Nee dat mogen ze niet, en zonder reden zullen ze dat ook nooit doen... Maar ze hebben altijd een reden, ook als er geen reden is, en als ze dan je tas doorzoeken, dan maken ze achteraf wel een reden...

Macht corrumpeert, absolute macht corrumpeert absoluut...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze moeten natuurlijk wel een reden hebben, bijv een vermoeden van winkeldiefstal of verboden wapenbezit ofzo.
Maar als ze het vragen is het verstandig om mee te werken, je maakt jezelf alleen maar verdacht als je niet meewerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien mogen ze dat niet, maar ze doen het wel en je kunt er niets tegen doen. Ik hoorde dat ze je autonakijken en je lijf nakijken als je over de Belgisch grens Nederland binnenkomt.(steekproefsgewijs) om te kijken of je geld bij je hebt. Sorry maar ik nioem dat de fiscale maffia, die alle rechten aan hun laars lappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een supermarkt bij ons in de buurt hangt een briefje dat ze verplicht zijn in je tas te kijken omdat er nogal wat mensen zijn die "per ongeluk" produkte niet op de band leggen maar in het mandje van de buggy laten.. Ik vind het goed als ze een blik in mijn tas werpen, als ze er maar niet aanzitten want dan krijg ik het gevoel dat ik gecontroleerd wordt door het gejat van een ander.