Geldt de impliciete garantie ook als iets spontaan kapotgaat?

Als een wasmachine twee jaar garantie heeft, maar na vijf jaar helemaal kapot gaat, heb je tegenwoordig tóch recht op vergoeding van een deel van de aankoopprijs. De verwachte levensduur van een wasmachine is immers ruim langer dan vijf jaar.

Nu heeft een vriendin een halfronde douchecabine met een (gebogen) plexiglas wand. In de ochtend van 1 januari, terwijl zij nog in bed lag, is die plexiglas wand spontaan uit elkaar gespat. De plexiglasscherven lagen door de hele badkamer.

De douchecabine was vijf jaar geleden gekocht en geplaatst.

Heeft zij nu ook recht op vergoeding van een deel van de aanschafprijs, omdat de verwachte bruikbare levensduur van een wand van een douchecabine ruim langer is dan vijf jaar?

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

Jazeker! Als zo'n plexiglas wand spontaan uit elkaar spat, betekent dat dat de spanning van de plaat te hoog was. Van een deugdelijke plexiglas wand mag je verwachten dat hij goed genoeg past om niet enorm op spanning te staan. Dat is dus een gevalletje impliciete garantie.

Maar afgezien van het recht hierop, vermoed ik dat het wel eens lastig zou kunnen zijn om je recht te halen. Want maak maar eens aannemelijk dat het werkelijk is veroorzaakt door te hoge spanning en niet door een ongeluk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt SuzyQ, het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen is soms erg groot
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit mag nooit gebeuren en hier kan je de leverancier echt wel op aanspreken.

Andere antwoorden (1)

nog een geluk bij een ongeluk dat er niemand in stond toen het gebeurde, je moet er toch niet aan denken.

Mijn antwoord was, ik zou de consumentenbond inschakelen. Ik denk dat je in principe wel recht zou hebben op een deel van de aankoopprijs, want wat er hier gebeurde is toch een vorm van een ondeugdelijk product.

Ze met het zowiezo melden want misschien besluiten ze wel op basis hiervan de hele serie terug te halen, dit kan toch levensgevaarlijk zijn!!! Stel je voor dat je met een baby in je armen in die douche staat en zoiets gebeurt.

Ik heb de eerste consumentenbond link erbij gedaan maar er zou een betere moeten zijn, ik zoek nog wel verder

Toegevoegd na 9 minuten:
niet waar ik naar zocht maar mogelijk ook relevant
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je gaat natuurlijk is naar de verkoper van de douchewand. Pas daarna kun je eventueel een consumentenbond inschakelen.