zie afbeelding: ben je (min of meer) verplicht (deels) op de stoep te parkeren als je dit bord ziet?

bijvoorbeeld in een smalle straat,

Toegevoegd na 18 uur:
is dit echt een gebodsbord? dan MOET je het dus opvolgen. dat rijmt niet met antwoorden die zeggen 'het ligt eraan'. wie heeft nou gelijk?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
4.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb dat bord nog nooit gezien. Apart.
LeonardN
6 jaar geleden
+Voor de toevoeging. Ik ben nog geen steek wijzer.
dudemeister
6 jaar geleden
blauw is nooit een gebodsbord - dat is voor rood weggelegd
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
VERbodsborden zijn rood
https://www.gratisrijbewijsonline.be/theorie/leerstof-rijbewijs-b/de-verkeersborden/de-verbodsborden

Het beste antwoord

Hrt is een gebodsbord, dus ja je zal half op de stoep moeten parkeren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ gebodsbord E08b uit bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990. Het bord maakt het mogelijk om met twee wielen op de stoep of in de berm te parkeren.
Op grond van artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994 is een gemeente bevoegd om, indien nodig, verkeersbesluiten te nemen.
Het plaatsen van bord E08 is zo'n voorbeeld van een verkeersbesluit en dient in de Staatscourant te worden gepubliceerd.
In de officiële bekendmaking in de Staatscourant wordt dan vermeld dat het parkeren met twee wielen op de stoep een verplichting. https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2017-51191.html
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Ik heb al een tijd geen verkeersles meer gehad. Maar een gebodsbord is toch altijd blauw met wit en dan rond? Vierkant was advies dacht ik...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een E08b bord mag je voorbij rijden, het is niet verplicht om daar te parkeren, maar als je er gaat staan, moet je met twee wielen op de stoep. Zo is dat apart in het bijbehorende verkeersbesluit in de Staatscourant vermeld.
Anders gezegd: als je er gaat staan is het verboden om niet op deze manier te parkeren.
Zie bijvoorbeeld de andere E08-borden nrs 2 t/m 15. Het is niet verplicht daar te gaan staan, maar als je het doet, moet je voldoen aan de voorwaarden die op het bord staan aangegeven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
http://www.verkeersbordenoverzicht.nl/#E

Andere antwoorden (2)

Of dit verplicht is, is afhankelijk van de situatie.

Overigens heet deze manier van parkeren Canadees parkeren.

Canadees parkeren is het parkeren van een auto met twee wielen op het trottoir en met twee wielen op de rijbaan. Deze manier van parkeren is alleen toegestaan waar dit is aangegeven met een verkeersbord. In Nederland is dit bord E08b uit het RVV 1990.

Diverse gemeenten staan het Canadees parkeren toe in bepaalde straten waar de doorgang wordt belemmerd voor hulpdiensten. Het is met name voor brandweerauto's vaak lastig om door smalle straten te rijden waar auto's slordig staan geparkeerd. Ook zijn er situaties waarin Canadees parkeren ten bate van de hulpdiensten wordt verplicht. In andere gevallen wordt Canadees parkeren gedoogd, bijvoorbeeld bij een schrijnend tekort aan beschikbare parkeerruimte.
Antoni
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
Ik snap nu niet hoe ik nu moet weten wanneer het wel of niet verplicht is.
Antoni
6 jaar geleden
Je moet er in ieder geval voor zorgen dat je auto geen (onnodige of te voorkomen) hinder veroorzaakt wanneer je deze hebt geparkeerd.
erotisi
6 jaar geleden
Dat is volgens bron verplicht: "Door verkeersborden (type E08b) te plaatsen wordt aangeven dat men Canadees moet parkeren. Hierdoor wordt voorkomen dat de doorgang wordt belemmerd. Ook ontstaat een handhaafbare situatie. Voor het plaatsen van verkeersborden type E08b moet een verkeersbesluit worden genomen." https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2015-2695.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een gemeente gedoogd als er geen bord staat. Bij het gebodsbord bord E08b dient men te parkeren zoals op het gebodsbord is aangegeven
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
moet zijn: de Gemeente gedoogt.
De gemeente ziet geen reden om een officieel Verkeersbesluit te nemen, nu kunnen zij flexibel gedogen. Als het de spuigaten uitloopt of de bewoners gaan klagen, of de stoepen gaan kapot, kan het halverwege op het trottoir of in de berm eenvoudig worden verboden.
Je bent hier inderdaad verplicht deels op de stoep te parkeren.(Anders te weinig plaats om twee auto's naast mekaar te kunnen)

Toegevoegd na 3 minuten:
Dit officiële verkeersbord E08b geeft een parkeergelegenheid waarbij parkeren op de stoep is toegestaan aan. Ideaal voor in nauwe straten dus!
fremar
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
"Is toegestaan" lijkt me wat anders dan verplicht.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ E08b is een gebodsbord. Door plaatsing staat de gemeente, via het verkeersbesluit, toe dat er op die wijze geparkeerd wordt. De verplichting staat bij de vermelding in de Staatscourant.