Mag de opsporingsambtenaar op heterdaad een woning betreden?

bv. de opsporingsambtenaar ziet op heterdaad dat een horloge wordt gestolen. De verdachte rent de woning binnen. Mag de opsporingsambtenaar naar binnen rennen. Wat houdt het terstond ook in voor de veiligheid van goederen en personen. Kan ik dan zeggen dat er geen machtiging nodig is en OVJ achteraf op de hoogte brengen en schriftelijk verslag opmaken

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
13.1K

Antwoorden (1)

Op grond van artikel 55 lid 2 van het wetboek van strafvordering mag een opsporingsambtenaar in geval van op heterdaad ter aanhouding van een verdachte de woning betreden, zonder dat de bewoner hier toestemming voor geeft.

Echter ...
op grond van artikel 2 van de Algemene Wet op het binnentreden (AWBI) is voor het binnentreden van de woning zonder toestemming van de bewoner een schriftelijke machtiging vereist. Deze kan worden afgegeven o.a. door de hulpofficier van justitie of de Officier van Justitie. Vaak ook door de burgermeester van de betreffende gemeente.

De AWBI gaat hier boven het wetboek van strafvordering.

De opsporingsambtenaar zal dus een schriftelijke machtiging nodig hebben om de woning zonder toestemming van d bewoner te betreden.

Een schriftelijke machtiging als bedoeld in het eerste lid van artikel 2 is niet vereist, indien ter voorkoming of bestrijding van ernstig en onmiddellijk gevaar voor de veiligheid van personen of goederen terstond in de woning moet worden binnengetreden. Hier is geen sprake van bij een op heterdaad betrappen van het stelen van een horloge. De veiligheid van de persoon of het horloge is niet in gevaar.
Hier is sprake van als er bv in de woning brand is ontstaan en er zo snel mogelijk moet worden gereageerd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zit heel erg met dat terstond van veiligheid van goederen en personen. Kun je hier meer voorbeelden van geven. Bv mbt veiligheid van goederen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@aopv: terstond betekent: direct, à la minute ingrijpen nodig, voordat er enorme schade aan personen of goederen wordt aangericht welke niet meer is terug te draaien. De beneden buurman heeft last van wateroverlast, het water gutst door het plafond en sijpelt langs de muren. De bovenbuurman doet niet open, dan mag de politie direct de bovenwoning binnengaan. De politie achtervolgt iemand (de reden is even niet belangrijk) die een woning invlucht. De politie ziet dat de persoon de inventaris kort en klein slaat en ook nog probeert de woning in brand te steken. De politie mag direct de woning betreden. In deze voorbeelden is de veiligheid van de goederen in gevaar. Het gaat altijd om extreme situaties, waarbij hulpverlening niet kan wachten. Deze situaties komen gelukkig weinig voor.
svetivlas
6 jaar geleden
Nu hoort een een burger (zonder opsporingsbevoegdheid) een persoon zeggen dat hij daar en daar een persoon gaat doden. De burger ziet ook dat die persoon een wapen pakt en het door hem genoemde pand ingaat.
Uit feiten en omstandigheden ontstaat bij de burger het redelijke vermoeden dat..... Mag de burger nu ook het pand ingaan, de persoon aanhouden op heterdaad en hem daarna onverwijld overdragen aan een politieambtenaar, of is deze heterdaad alleen voorbehouden aan de politie en niet aan "eenieder?"
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@svetivlas, neen dat mag een burger niet. Dit verbod blijkt duidelijk uit Artikel 55 lid 1 van het wetboek van strafvordering. "In geval van ontdekking op heterdaad van een misdrijf kan ieder, ter aanhouding van den verdachte, elke plaats betreden, met uitzondering van een woning zonder toestemming van de bewoner enz enz..." Van heterdaad is geen sprake, en hoe stelt u zich dat voor, een gewapend persoon aanhouden en samen wachten tot de politie in beeld is om hem te arresteren. Dat lijkt op een drenkeling in een diepe gracht naspringen terwijl u zelf niet kunt zwemmen.