is wegrennen voor de politie zonder arrestatie legaal?

Ik was laatst met vrienden in het openbaar aan het drinken ( ben nog geen 18 ) tot dat er twee politie agenten om de hoek kwamen en vroegen om legetimaties. We werden meegenomen naar het politie burea. Onderweg vroeg ik aan één van de agenten of we onder arrest stonden, ik kreeg als antwoord; dat proberen we te voorkomen. Wat mijn vraag nu is of ik had mogen wegrennen toen ik ze om de hoek zag komen en ze nog niet om de legetimaties gevraagd hadden? En was ik verplicht mee te werken en ze het nummer van mn ouders te geven? Zat ik meer in de problemen als ik toch was weggerend?.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
31.4K

Antwoorden (3)

Vluchten voor de politie is in Nederland niet strafbaar. Je bent dan ook niet verplicht een stopteken van de politie te volgen. Dus je had mogen wegrennen. En als ze je daarna te pakken hadden gekregen en je had keurig je legitimatie laten zien, dan had je slechts een boete voor openbaar drinken kunnen krijgen. Deze zou 90 euro zijn als je 16 en ouder bent, en 45 euro als je jonger dan 16 bent.

Tenzij je natuurlijk tijdens het vluchten andere regels overtreed. Stel je vlucht per fiets en je fietst over de stoep, dan zullen ze je daar ongetwijfeld ook een boete voor geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even een nuance, je bent in Nederland verplicht mee te werken aan een stilhouding (verkeershandhaving) Indien je per ongeluk een stopteken negeert ben je strafbaar op grond van art. 34 wet mulder. Werk je opzettelijk tegen dan is het een misdrijf volgens art. 180sr. Het ligt dus iets genuanceerder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat geldt alleen bij verkeersregeling of bij verkeerscontrole (bijvoorbeeld alcoholcontrole). Op het moment dat je verdachte wordt van iets heb je het recht te vluchten en dan mag het wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een stopteken moet je opvolgen. Het negeren van een stopteken is ook strafbaar. Kijk maar eens naar programma's als Wegmisbruikers of Blik op de weg...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Gilles111 en kijk nou eens wat Wertos reactie is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zou wel handig zijn als het antwoord aangepast werd, aangezien het punt wel valide is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, want het gaat hier niet over een verkeerssituatie. En Gilles, het stopteken moet je niet altijd opvolgen.
http://www.richardhak.nl/rechten/verkeersrecht/verplicht-stoppen-bij-stopteken
https://www.youtube.com/watch?v=SyrX7eVGHAU
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mensen het halt of stop politie is een aanhouding natuurlijk wordt er niet direct geschoten maar na een inbraak of wat dan ook ! Schieten ze ( kan ) op de benen . Je weet nooit waar ze je om denken staande te houden . Ja bij minderjarig drank gebruik zou er heus niks gebeuren als je uit hun handen kan blijven . Maar tart het niet . Werk gewoon mee en hou je aan de regels zo niet zeur niet als je inproblemen komt door weg te lopen of rijden maak je het niet beter . Je brengt je zelf en andere in gevaar .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt, ze mogen, als je op de vlucht slaat, zoveel middelen en of geweld gebruiken om jou te stoppen als dat zij denken nodig te hebben.
Wegrennen is niet strafbaar, het gaat hier ook maar over dronkenschap. Wegrennen als verdachte van moord of verkrachting zou ik zeker niet doen, dat maakt voor jou als verdachte een nadeel. Politie kan denken dat je het "onderzoek" tegenwerkt en zullen je dan ook minder snel geloven. Maar bij kleine dingen zoals drinken is het gewoon eigen risico! Let gewoon op dat je jezelf, de agenten of de mensen in de omgeving niet in levensgevaar brengt door met je fiets of ander voertuig overal doorheen te rijden! Want anders kun je een pak verkeersovertredingen op je nek krijgen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, wegrennen is niet strafbaar maar klaag ook niet als ze je inhalen en daarbij onderuit schoffelen als je niet blijft staan. Als je rent maak je jezelf namelijk interessant en kan er een controle plaats vinden (art 8 Politiewet 2012). Als je dan niet reageert op een vriendelijk commando om te stoppen komen er gevolgen.