Is het verplicht om een gezondheidsvragenlijst tandheelkunde in te vullen?

Ik zit nu al zo'n dertig jaar bij dezelfde tandartsenpraktijk. Opeens, out of the blue, krijg ik vandaag een gezondheidsvragenlijst tandheelkunde in mijn brievenbus, met de mededeling dat het wettelijk verplicht is om een ingevulde vragenlijst in het dossier te hebben.

Het betreft een hele waslijst aan vragen, waarbij ik bij een aantal zo mijn vraagtekens zet of die überhaupt van belang zijn voor een tandheelkundige behandeling, maar dat terzijde.

Ik ben aan het googelen geslagen over het wettelijk verplicht zijn van zo'n lijst en kom nogal tegenstrijdige informatie tegen.
Wat me inmiddels wel duidelijk is, is dat de kans vrij groot is dat ik na het invullen van het formulier ook nog eens een rekening krijg (met een bedrag van zo'n 20 tot 22 euro) voor het verwerken van dat formulier.

Ik voel er bijzonder weinig voor om dat formulier in te vullen en al helemaal niet om daar nog een rekening voor te krijgen ook.

Nu hoop ik dat er hier iemand zit die me wel kan vertellen hoe het staat met de verplichting een dergelijke lijst in te vullen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op de eerste plaats, weet ik het antwoord omtrent de verplichting niet. Maar je zou in kunnen vullen of je bloedverdunners of antistollingsmiddel gebruikt. Altijd handig om te weten als er wat getrokken of gesneden moet worden. Ook of je medicatie voor hartklachten gebruikt omdat bij bepaalde verdoving vaatvernauwende middelen kunnen zitten welke een acute hartstilstand kunnen veroorzaken. Bij de rest zet je dan n.v.t. Blijft jouw keuze lijkt mij om het wel of niet in te vullen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://www.nza.nl/regelgeving/tarieven-en-prestaties/TB_CU_7135_03__Tariefbeschikking_tandheelkundige_zorg
Ik zie bij de tandartstarieven o.a. staan:
Consultatie en diagnostiek (C)
b. Aanvullend diagnostisch onderzoek, algemeen
C22 Aanvullende medische anamnese na (schriftelijke) routinevragen € 20,08 Maar of het invullen van een verplicht formulier daaronder valt weet ik niet. Ik kan mij niet voorstellen dat de tandarts mag declareren wat u zelf invult. Hij moet het alleen in het medisch dossier stoppen.
Het kan zelfs nog zijn dat het formulier iedere keer weer opnieuw ingevuld moet worden als men een jaar niet geweest is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, dat leek mij ook... als ik al het werk doe (het invullen dus), dan wil ik er niet ook nog eens voor moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kun je een voorbeeld geven van een vraag waarbij je twijfelt aan de relevantie? Ik heb namelijk wel eens dat soort lijsten ingevuld voor mijn tandarts, maar de vragen waren altijd duidelijk (medicatiegebruik etc.) en ik heb er ook nooit voor hoeven betalen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@C4th, volgens de Tandartsverzekeringen en de aanbevelingen van de KNMT geldt het volgende: Ad C22) Schriftelijke medische anamnese mag alleen berekend worden indien deze vereist is boven de beantwoording van de routinevragen.
Dit is inclusief de bespreking met de patiënt en indien nodig het overleg met een zorgaanbieder (huisarts of specialist).. Het is niet de bedoeling dat het invullen van het formulier (beantwoorden van routinevragen) gedeclareerd wordt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens de Nederlandse Zorgautoriteit:
Een medische intake, ofwel schriftelijke medische anamnese, mogen tandartsen alleen declareren als er ná het stellen van routinevragen nog meer medische informatie nodig is over een patiënt.
Een vragenlijst laten invullen als iemand voor het eerst bij een nieuwe tandarts komt, of om het medisch dossier uo-to-date te houden, komt niet in aanmerking voor declaratie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Lies12: ik weet dat het gebit van invloed kan zijn op vele lichamelijke klachten, dus een groot aantal van die vragen vind ik nog niet zo raar (hooguit dat ze je vragen of je afgelopen jaar in het ziekenhuis hebt gelegen voor iets... als ik het nu invul, hoeft dat volgend jaar niet zo te zijn, maar goed). Ik kan echter geen chocola maken van de vraag of iemand last heeft van psychiatrische stoornissen (of onder behandeling is van een psychiater oid... sorry, heb de lijst hier niet voor mij).
Als ik een gestoorde psychopaat was die het voorzien had op tandartsen, dan hadden ze daar in de afgelopen dertig jaar dat ik bij hen zit vast al wel eens iets van gemerkt :)

Antwoorden (1)

Sedert 2011 is het verplicht op grond van artikel 446 en verder van de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst.
De WGBO is van belang voor iedereen die met medische zorg te maken krijgt.
a. alle verrichtingen - het onderzoeken en het geven van raad daaronder begrepen - rechtstreeks betrekking hebbende op een persoon en ertoe strekkende hem van een ziekte te genezen, hem voor het ontstaan van een ziekte te behoeden of zijn gezondheidstoestand te beoordelen, dan wel deze verloskundige bijstand te verlenen;
b. andere dan de onder a bedoelde handelingen, rechtstreeks betrekking hebbende op een persoon, die worden verricht door een arts of tandarts in die hoedanigheid.

Uw tandarts is er een beetje laat mee.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Computoon
8 jaar geleden
Maar gaat het bij de WGBO echt om een verplicht in te vullen lijst of is het voldoende als de patient de arts of tandarts gevraagd of ongevraagd informeert over gezondheidszaken die relevant zijn voor diens medisch handelen? Het is verplicht dat er een goed onderbouwd patientendossier aanwezig is maar ik heb niet kunnen vinden dat de informatie daarvoor aangeleverd moet worden met behulp van een door de patient in te vullen gestandaardiseerde vragenlijst. Dat is natuurlijk wel gemakkelijk voor de zorgverlener.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als een tandarts en een patiënt die een behandelingsrelatie aangaan, sluiten zij juridisch gezien een ‘behandelingsovereenkomst`. Dit geldt voor iedere arts – patiënt.
De plichten van de tandarts en de patiënt die de behandelingsovereenkomst aangaan:
het is de plicht van de tandarts om een medisch dossier van elke patiënt bij te houden. het is de plicht van de patiënt
a. om de tandarts zo goed, eerlijk en volledig op de hoogte te stellen van zijn medische achtergrond;
b. om zijn tandartsrekening te betalen;
c. om mee te werken en zoveel mogelijk de adviezen van de tandarts op te volgen
d. om afspraken na te komen dan wel tijdig af te zeggen. De tandartsen laten zich op de hoogte stellen van de medische achtergrond van de patiënt door middel van het invullen door de patiënt van een eenduidig vragenformulier.
Hoe de medische anamnese dient te worden vastgelegd en te worden geanalyseerd staat in de NMT Richtlijn Dossiervoering 2013.
Voor een zorgvuldige registratie wordt geadviseerd de vragen schriftelijk te laten beantwoorden. http://portal.tandartspraktijk-tilburg.nl/wp-content/uploads/2007/02/anamneseformulier.pdf