Is inbreken in eigen huis strafbaar?

Stel, je bent de sleutels van je huis vergeten en je moet dringend naar binnen. Je ziet een raampje open staan en je weet een weg naar dat raam te klimmen. Half door het raam hangend word je betrapt door een voorbijganger. Hij/zij belt de politie. Is dit uit te leggen of is dit een strafbaar feit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
5.7K
ronron1212
6 jaar geleden
Het is jouw huis.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je nog halverwege het raam hangt kun je roepen: fijn dat er politie is.
En wat blijkt? De politie is je beste vriend. Waakzaam en dienstbaar
paulus811
6 jaar geleden
Ik heb dit onlangs met een auto gehad en heb vooraf de politie gebeld. Die kwam en controleerde of ik werkelijk eigenaar was en hielp me daarna met het inslaan van een zijruit. Vervolgens ruimden ze ook nog het glas op straat op (had daar zelf niets voor bij me). Hulde!

Antwoorden (2)

Nee, je breekt niet in, het is jouw eigen huis.
Zodra de politie er is kan je uitleggen dat je je sleutel niet hebt en toch echt naar binnen moet. Niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ en even ID-kaartje laten zien. Toch prettig om die altijd bij je te hebben.
Inbraak (en vernieling) zijn strafbaar als daardoor een ander schade oploopt zonder diens toestemming. Als het echt jouw huis is, ben je dus niet strafbaar. Mocht je het huis huren of de eigendom met iemand delen, dan zou je door de politie vervolgd kunnen worden. Met de nadruk op kunnen.
Bron:www.overheid.nl
Artikelen 311 en 350 wetboek van Strafrecht
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Artt. 311 en 350? neen echt niet, of hij moet met het hele huis op zijn nek ervandoor gaan.
Alleen art 138, maar hij gaat niet wederrechtelijk naar binnen, zelfs niet als hij het huis huurt of samenwoont.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/2017-09-01#BoekTweede_TiteldeelV_Artikel138
Helaas, uw antwoord is volgens mij dus niet goed.