als iemand tot gevangenisstraf is veroordeeld, mag hij dan (altijd) op vrije voeten blijven totdat het vonnis/arrest definitief is?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
8.2K

Het beste antwoord

De voorlopige hechtenis is een verzamelnaam voor: verschillende perioden voorafgaand en tijdens de behandeling van de strafzaak waarin de verdachte in afwachting van de beslissing van de rechter gedetineerd is.

Iemand die in voorlopige hechtenis zit, is verdachte zolang over zijn zaak nog niet onherroepelijk is beslist.
Deze situatie ‘in voorlopige hechtenis’ geldt ook als de verdachte door de rechtbank veroordeeld is, daartegen Hoger Beroep heeft ingesteld en in afwachting is van de beslissing in Hoger Beroep.
Hetzelfde geldt als de verdachte na het Hoger Beroep cassatie heeft ingesteld.
De verdachte blijft nog in voorlopige hechtenis, maar zal steeds opgeroepen worden om te verschijnen bij de raadkamer van het hof voor de behandeling van de vordering tot verlenging van de gevangenhouding.
Als het gerechtshof verlenging van de voorlopige hechtenis bepaalt, dan mag de verdachte dus niet in vrijheid de uitspraken van het Hoger Beroep afwachten.
Bepaalt het Gerechtshof opheffing van de voorlopige hechtenis, dan mag de verdachte in vrijheid het Hoger Beroep afwachten.

Toegevoegd na 46 minuten:
Niet iedereen tegen wie een strafzaak loopt zit in voorarrest, het is allemaal niet zo zwart/wit. Vaak mag de verdachte zijn zaak in vrijheid afwachten, soms met beperkingen.
Bij een uitspraak in een strafzaak in eerste aanlag deelt de rechter gelijk mee of er Hoger Beroep mogelijk is. Bij een veroordeling voor een misdrijf kan men altijd Hoger Beroep instellen.
Geeft men te kennen niet in Hoger Beroep te gaan dan is de uitspraak definitief en wordt men gelijk overgebracht naar de gevangenis.
U kunt in de gevangenis een schriftelijke verklaring afleggen dat u hoger beroep wilt instellen. Deze verklaring moet u overhandigen aan het Hoofd van de instelling, waar de gedetineerde verblijft. Dan wordt de vereiste procedure in gang gezet. De beslissing van het Gerechtshof over opheffing of verlenging van de voorlopige hechtenis wordt in de gevangenis afgewacht.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, als de straf nog niet is uitgesproken kan men iemand in voorarrest houden. Dit is een periode waarin een verdachte zijn vrijheid wordt ontnomen voordat de berechting plaatsvindt. Daar zijn wel voorwaarden aan verbonden, zie de link hieronder.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Sorry Jan maar de vraag betreft de situatie dat de straf al wél is uitgesproken, dus of iemand wel of niet op vrije voeten mag blijven als de straf al is uitgesproken maar het vonnis niet definitief is.
Dus geen Hoger Beroep of cassatie meer mogelijk is.
Als er door de rechter in eerste aanleg hechtenis is opgelegd, beslist het gerechtshof of de hechtenis in voorlopige hechtenis wordt omgezet in afwachting van het Hoger Beroep.
Ook dan is het geen wet van Meden en Perzen dat het gerechtshof beslist dat deze niet in vrijheid mag worden afgewacht.
Dit zelfde geldt voor als er cassatieberoep wordt ingesteld.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voor het geval je in België woont, handig om te weten:
https://mensenrechten.be/bestanden/uploads/publicaties/Brochure_rechten_arrestant.pdf