In hoeverre is een professionele fokker wettelijke aansprakelijk voor, door de kopers gemaakte dierenartskosten?

In hoeverre ben je als professionele fokker verantwoordelijk voor de (dierenarts)kosten die een consument maakt omdat het kitten binnen een half jaar naar aankoop een parasiet blijkt te hebben? Even in acht genomen dat deze zeer besmettelijke parasiet niet eerder is aangetroffen bij de fokker. Deze parasiet zou dus ergens anders opgelopen kunnen zijn. Toch willen de kopers van het kitten de kosten verhalen op de fokker omdat het volgens hun dus een 'ondeugdelijk product' is geweest, omdat het 'gebrek' zich binnen 6 maanden voordoet. Dit lijkt me niet terecht? Maar wat zegt de wet?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In zijn algemeenheid geldt in de wet: wie eist, die bewijst. Als de koper van de kitten aannemelijk kan maken dat de parasiet bij de fokker is opgelopen, zal de fokker moeten betalen, maar anders lijkt het me geen haalbare zaak te kosten te verhalen op de fokker.
Rieneke1
6 jaar geleden
@JanJ2002 wat jij zegt klopt, maar niet voor het eerste half jaar. De bewijslast ligt bij de fokker.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus als er bewezen kan worden dat de bacterie niet bij de fokker zelf aanwezig is, kan dat aansprakelijkheid uitsluiten? Gezien de mogelijkheid dat de bacterie dan wellicht elders is opgelopen ?

Antwoorden (1)

De eerste 6 maanden is er voor directe schade bij een consumentenkoop een omgekeerde bewijslast. Als er iets is met het hondje, moet de fokker bewijzen dat dit het gevolg is van het verwijtbaar handelen van de koper, in plaats van dat de koper het bestaan van het gebrek ten tijde van de koop moet bewijzen. Dit is voor de verkoper of fokker een moeilijke bewijslast, die de positie van de koper aanzienlijk versterkt. De koper had de koop ongedaan kunnen maken en zijn geld terug kunnen krijgen.

De dierenartskosten zijn hier echt juridisch beschouwd ‘vervolgschade’. Om die te verhalen is het weer wel vereist dat vast komt te staan dat de tekortkoming de verkoper kan worden toegerekend. Belangrijk hierbij is de door de verkoper in acht genomen zorgvuldigheid. Een verkoper die kan aantonen van tevoren alles te hebben gedaan om ervoor te zorgen dat de hond zo gezond mogelijk is, zal niet zonder meer aansprakelijk kunnen worden gesteld. De koper draait dan op voor de kosten.

Wat in dit geval had moeten gebeuren is dat de koper met de hond terug had moeten gaan naar de verkoper. Ofwel om de hond terug te geven en het geld terug te krijgen, ofwel om de verkoper het gebrek te laten vaststellen en te herstellen. De koper heeft nu voor eigen rekening en risico het euvel laten verhelpen. In principe heeft de koper geen recht om vervolgschade te verhalen, tenzij een gang via de verkoper zou hebben geleid tot onnodig risico of lijden voor de hond; zulks ter bepaling van de rechter.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor deze heldere uitleg.
Ivana
6 jaar geleden
Dit alles geldt voor aangeboren gebreken, maar het oplopen van een parasiet behoort daar echt niet toe en zeker niet na 6 maanden.