Wat houdt "lichamelijke integriteit"in?

Dit recht staat naast vrijheid van meningsuiting, van onderwijs e.d. in de grondwet

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
3.9K

Het beste antwoord

Simpel gezegd betekent lichamelijke integriteit dat niemand het lichaam van iemand anders mag aanraken zonder zijn of haar toestemming.
Antoni
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Moet er ook aan minderjarigen toestemming gevraagd worden ?
Antoni
6 jaar geleden
Ja, maar in de praktijk zal in sommige gevallen de ouder of de verzorger van de minderjarige beslissen over de minderjarige, simpelweg omdat die ouder of verzorger verantwoordelijk is voor de minderjarige.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In theorie zal dit wel zo zijn. De praktijk is soms anders.Ik herinner me dat je in de 2de klas van de middelbare school voor een lichamelijk onderzoek uit de klas werd gehaald zonder je toestemming.
Ook voor de dienstplichtkeuring in 1996 had ik geen toestemming gegeven. Naald in je arm enz.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heb je heel duidelijk gezegd dat je dat niet wilde dan? Kijk 99,999% van de mensen heeft hier geen problemen mee of maakt er geen probleem van. Het zou nogal wat zijn als bij elke handeling of aanraking van een arts de arts eerst toestemming moet vragen en jij dat moet geven (zeker omdat men het overgrote deel van de tijd ja verwacht). Het is wel zo dat als jij hardop zegt dat je geen prik wil je deze ook niet gegeven dient te worden. (Uitzonderingen daargelaten, zoals bij een justitiële maatregel). Misschien dat de wet ooit wel anders uitgelegd gaat worden en je dus wel de situatie krijgt zoals jij lijkt te vinden dat deze het moet zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, ik heb die prik niet expliciet geweigerd. In die omstandigheden doe je dat niet. Bij iedereen in de rij werd bloed afgenomen. Iedereen stond in z'n onderbroek voor die dokter. .In theorie dus vrijwillig, maar het voelt niet zo.. Bovendien zou weigeren wel veel gedoe hebben opgeleverd. Zou het wel eens zijn voorgekomen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het antwoord is goed onderbouwd en ik weet nu hoe te handelen als er inbreuk op dit recht wordt gemaakt
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Navraag bij een op dit vlak deskundige heeft me duidelijk gemaakt dat weigeren bij schending van de lichamelijke integriteit door de overheid strafbaar is. Dit geldt voor bijv. de bloedproef, maar ook voor de dienstplichtkeuring. Je wordt niet onder fysieke dwang geïnjecteerd of lichamelijk gekeurd, maar krijgt een straf. Geldboete, ontzegging rijbevoegdheid, gevangenisstraf e.d. Aan de grondwet en het recht op lichamelijke integriteit heb je weinig of niets in dit soort gevallen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dan snap je het niet goed. Uiteindelijk kan je dus gewoon voorkomen dat er aan je gezeten wordt en dat is waar de wet voor dient. Dat er een consequentie aan zit die je niet bevalt dat is een ander punt. "Aan de grondwet en het recht op lichamelijke integriteit heb je weinig of niets in dit soort gevallen." Je kan er mee voorkomen dat je lichamelijke integriteit geschonden wordt. Er staat nergens dat dat in alle gevallen consequentieloos zal zijn. Laat ik duidelijk maken wat de andere kant is: Nederland:
Je wordt aangehouden op verdenking van alcohol in het verkeer.
Je wil geen bloedproef afleggen
Je krijgt een tijdelijk rijverbod opgelegd
Je krijgt een boete*
(of in een bizar geval)
Politie negeert je duidelijk uitgedrukte wens
Jij kan politie aanklagen
Jij zal succes hebben in een rechtszaak
(*Wellicht is de boete zelfs aan te vechten bij gebrek aan bewijs) Land waar de wet op integriteit NIET geldt:
Je wordt aangehouden op verdenking van alcohol in het verkeer.
Je wil geen bloedproef afleggen
Politie negeert je wens
Bloed proef wordt onder fysieke druk afgenomen
Je probeert een rechtszaak aan te spannen
De zaak faalt bij voorbaat Hierbij is duidelijk aangetoond dat de wet wel degelijk iets hebt aan deze wet.

Andere antwoorden (1)

Dat niemand zonder dat jij daar eerst in hebt toegestemd jou mag betasten of op een andere manier intiem benaderen. Jij hebt recht erop dat anderen zich tegenover jou fatsoenlijk gedragen.
Amadea
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je hebt daar recht op, maar in de praktijk krijg je dat zeker niet altijd.zonder dat je er veel aan kan doen.
Amadea
6 jaar geleden
Toch is er de laatste tijd steeds meer aandacht voor ongewenste intimiteiten. En zedendelicten worden wel degelijk bestraft.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zedendelicten zijn strafbaar op grond van artikelen uit het Wetboek van Strafrecht. Niet op grond van de vrijheden uit de Grondwet.
Ik dacht eerder aan schoolartsen, dienstplichtkeuringen e.d.