Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is men verplicht mee te werken aan DNA onderzoek?

Ik lees hier een brief van het OM aan iemand die DNA dient af te staan; hij kan DAARNA 14 dagen lang in bezwaar gaan (de omgekeerde wereld lijkt me). Is men verplicht hieraan mee te werken?

2 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Utrecht
2 jaar geleden
Wij kunnen niet ziet wat er precies in de brief staat.
Ik stel me voor dat het juridisch wel dichtgetimmerd is. Dan stel ik me voor dat de persoon 14 dagen de tijd heeft om bezwaar te maken en dat daarna het DNA sample wordt genomen. Dus geen bezwaar achteraf maar vooraf.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Is DNA afgeven verplicht? Mensen die veroordeeld zijn in een strafzaak krijgen vaak na enkele weken een brief thuis waarin staat dat ze moeten langskomen op het politiebureau om DNA af te staan. Vaak word ik dan gebeld met de vraag of dit verplicht is.

Het korte antwoord is: ja, dat is verplicht. De verplichting geldt echter alleen voor bepaalde feiten.
Hij is dus veroordeeld voor een misdrijf waarvoor deze verordening geld. Wat jij met de omgedraaide wereld bedoeld snap ik niet.
(Lees meer...)
ronron1212
2 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding