Mag je telefoongesprekken opnemen zonder de andere partij hiervan (vooraf) in kennis te stellen?

Ik ken een taxibedrijf die al het in- en uitgaande telefoonverkeer opneemt zonder dat de persoon aan de andere kant van de lijn hiervan op de hoogte wordt gesteld. Er worden zo'n 3000 gesprekken per week gevoerd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Het beste antwoord

Nee, dit is niet verboden. Volgens de Hoge Raad is 'het enkel zonder toestemming van de gesprekspartner op de geluidsband vastleggen van een telefoongesprek nog geen inbreuk van het recht op eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer, maar dat daarvoor bijkomende omstandigheden vereist zijn'. Een bijkomende omstandigheid is in ieder geval niet een gesprek met zakelijke inhoud.

De vastlegging zelf is dus niet onrechtmatig en het openbaarmaking kan dit onder omstandigheden wel zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (2)

Er bestaan veel meningen en nog meer geruchten rond het opnemen van gesprekken. Bij twijfel heeft men het al snel over afluisteren en de strafbaarheid daarvan. Maar het is vrij simpel: het opnemen van een gesprek is niet strafbaar indien dit gebeurt in opdracht van een deelnemer aan het gesprek, of wanneer de deelnemer aan het gesprek dit doet.

Men spreekt van afluisteren als het opnemen stiekem gebeurt, met behulp van verborgen opnameapparatuur en zonder dat een van de partijen daarvan op de hoogte is. Het is strafbaar om met een technisch hulpmiddel een gesprek af te luisteren dat in beslotenheid wordt gevoerd, anders dan in opdracht van een deelnemer aan dat gesprek. Dus zonder toestemming met je oor aan het sleutelgat gaan staan om meer te weten te komen over jouw of je collega’s promotievooruitzichten, is in principe strafbaar. Tenzij jouw collega heeft gevraagd om met je oor aan het sleutelgat te gaan staan.

Dus om concreet een antwoord op je vraag te geven: Nee, het taxibedrijf mag niet zonder meer gesprekken opnemen als zij dit niet kenbaar maken of als de tegenpartij erom heeft gevraagd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gesprek wordt vaak opgenomen maar mag niet worden gebruikt voor andere activiteiten zonder overleg. Wel om fouten te voorkomen bijv. een adres wat niet klopt in dit geval om de tape te gebruiken om het adres of telefoonnumer van iemand te achterhalen.

Als het voor trainingsdoeleinden wordt gebruikt zullen ze vaak van te voren aangeven dat dit gesprek kan worden opgenomen.