Een quad (4-wielig) is een landbouwvoertuig, dwz. dat zo'n ding normaal gesproken zich alleen op de weg begeeft om van het éne weiland in het andere weiland te kunnen komen. Er bestaan inderdaad parallelwegen zoals ventwegen waarop je met een tractor + ingehangen werktuig mag rijden. Wel moet je als bedrijf een verzekering voor alle voertuigen hebben afgesloten maar inderdaad: een kenteken is in NL niet nodig - in Dsl wél.
In NL is het namelijk zo dat een voertuigverzekering voor op het land: iets anders is dan een voertuigverzekering op de weg EN HETZÉLFDE MOTORVOERTUIG, let dus op!
Een goed voorbeeld van gemeentelijke quads zijn hun grasmaaiers waarop je een kenteken dus òòk al vergeefs zal zoeken en rijden 45 kM/uur over een exclusief fietspad.
Of in NL de rolbeugel op sommige kleinere tractors nog verplicht is kan ik je echter niet vertellen, hiervoor word je naar de site: www. postbus51.nl verwezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ligt eraan wat voor een Quad:
Er zijn 5 soorten quads:
- De quad die niet is goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg;
- De quad die is goedgekeurd als bromfiets;
- De quad die is goedgekeurd als een driewielig motorrijtuig;
- De (zware) quad die is goedgekeurd als personenauto;
- De (zware) quad die is goedgekeurd als bedrijfsauto.

Alleen met een quad die goedgekeurd is als bromfiets mag je op het fietspad conform de regels die gelden voor een bromfiets.