Wat is er exact aan de hand in de VS dat wikipedia 'op zwart' staat vandaag?

http://en.wikipedia.org/wiki/Main_Page

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (4)

Dit is een protest van wikipedia voor de regering van amerika. Deze wil namelijk websites gaan blokkeren welke content verspreid waar copyright op berust, censuur dus eigenlijk. Dit is waarvoor ze 1 dag op zwart, of uit de lucht gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wikipedia protesteert tegen een Amerikaanse wetgeving die zelfs Goeie vraag in zijn voort bestaan kan bedreigen.

Als bij een antwoord een bron wordt vermeld die niet de auteursrechten heeft over een bepaald artikel kan de auteur verzoeken om de desbetreffende site en ook de verwijzende site met onmiddellijke ingang te blokkeren, indien de site draait op een Amerikaanse host kan zelfs de host verplicht worden de site uit de lucht te halen.

Ook kan de auteur een verzoek neerleggen bij het gerecht tot schadevergoeding die de verwijzende site moet betalen, een wetgeving dus waar je niet vrolijk van wordt als mensen die graag informatie delen met derde op dergelijke wijze afgestraft kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goh, klinkt alsof dit wel eens de redding van de mini-economieen in de Caribische zee kan worden. Snel een goed serverparkje inrichten daar, en je bent spekkoper!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet als de site toch geblokkeerd wordt door de USA of elkeen op aarde vreest voor een schadeclaim vanuit Amerika omdat er mogelijk ergens op een site een link is naar een site die niet geheel volgens de Amerikaanse regels aan de informatie is gekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
net zoals de anti-piratebay actie van brein in nederland kan het gevolg zijn dat de overheid sites die haar niet bevalt kan laten sluiten.
Het is tenslotte bijna niet te voorkomen dat op een site zoals wikipedia, facebook, youtube en goeievraag zo nu en dan auteursrechtelijk beschermd materiaal geplaatst wordt.
De wetsvoorstellen die de VS heeft liggen (en de actie van brein) maken het mogelijk dat soort sites te sluiten.
Natuurlijk gaat het in eerste instantie om sites zoals de pirate bay waar voornamelijk auteursrechtelijk beschermd materiaal mee verspreid wordt (maar hoe zit het dan met het vrije materiaal op die site??), maar je weet hoe het kan gaan als overheden eenmaal de controle overnemen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en ik weet ook wat voor bedragen grote bedrijven durven te vragen als er naar hun mening iets van hen geplaatst is dat volgens hen het eigendom van het bedrijf is.
volgens mij was de server gewoon overbeladen de site is inmiddels weer als normaal dus volgens mij is er weinig aan de hand
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het Amerikaanse SOPA-wetsvoorstel de vrijheid van internet en wikipedia in gevaar brengt. Niet alleen in Amerika, maar over de hele wereld.
Wikipedia vind dat het internet vrij en open moet blijven.

Dit is wat wikipedia zegt:
'Al meer dat tien jaar voegen vrijwilligers over de hele wereld miljarden feiten samen in artikelen en worden er miljoenen uren geïnvesteerd in het bouwen van wikipedia.

We doen dit omdat we onze kennis graag met anderen willen delen. Dat lukt ons alleen maar omdat het internet vrij en open is en geen censuur kent.

Momenteel overweegt het Amerikaanse Congres twee wetsvoorstellen die vergaande maatregelen beschikbaar stellen om internationale websites te censureren.

Als de wetten Stop Online Piracy act (SOPA) of de Preventing Real Online Threats to Economic Creativity and Theft of Illectual Property act (PROTECTIP) in het congres worden goedgekeurd, zou dat de vrijheid en openheid, die Wikipedia hebben gemaakt tot wat ze is, vernietigen.

De Engelstalige Wikipedia is daarom, uit protest, vandaag de hele dag gesloten, om te laten zien wat er kan gebeuren als de twee wetten ooit goedgekeurd worden.

Ook in Nederland en België zullen de gevolgen merkbaar zijn. De Europese Commissie heeft namelijk plannen om bij klachten over auteursrechtinbreuk het mogelijk te maken om websites af te sluiten zonder tussenkomst van de rechter.

We nodigen je daarom graag uit om na te denken of een open en vrij internet iets is waar jij belang bij hebt.'

Amerika wil dus dat de auteursrechten ook op internet gaan gelden. Daarom mogen er geen artikelen waarvoor eigenlijk auteursrecht nodig is geschreven worden.

Dat betekend dus dat wikipedia gecensureerd zal worden.

(Europa is er trouwens tegen.)