Mag ik de huurder uit de woning halen voor zelfbewoning?

Het is de bedoeling dat ik het dan drie maanden van te voren aangeef en het gaat om arbeidsmigranten die zijn geplaatst door de tussenpersoon (huurder). Het contract is verlopen en er is al een opzegtermijn verstuurd naar de huurder.

een jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K
tinus1969
een jaar geleden
Wat bedoel je precies met ‘er uit halen’? Je mag ze niet zomaar met geweld verwijderen.

Antwoorden (2)

Als je de woning dringend nodig hebt voor eigen gebruik (bijvoorbeeld zelf bewonen) dan is dat in principe een recht van de verhuurder om het huurcontract te ontbinden. Daar zijn wel allerlei regels en termijnen voor en die zijn afhankelijk van het soort huurcontract.

De informatie in je vraag is wat beperkt, maar ik maak er in elk geval 2 dingen uit op:
- er was sprake van een huurcontract voor bepaalde tijd
- die bepaalde termijn is verstreken

Volgens de wet zijn er voorwaarden om een woning voor bepaalde tijd te mogen verhuren. Voldeed je niet aan die voorwaarden, dan was het tijdelijke huurcontract sowieso al een normaal huurcontract (voor onbepaalde tijd dus). Daarin kan wel een bepaling zijn opgenomen hoe lang het contract minimaal moet duren, zodat je huurder tenminste een jaar blijft huren bijvoorbeeld. In dat geval is de bepaalde termijn een minimum tijd en niet een maximale termijn.

Had je wel een rechtsgeldig contract voor bepaalde tijd, dan verandert dat automatisch is een contract voor onbepaalde tijd als de termijn is verstreken en de huur wordt voortgezet. Automatisch voortzetting van de huur kun je als verhuurder alleen voorkomen door tijdig (dus 3 maanden voordat die termijn is verstreken) een opzeggingsbrief aan de huurder te sturen. Heb je dat later verstuurd, dan is er nu eigenlijk sprake van huur voor onbepaalde tijd.

Zo'n contract (getekend of door stilzwijgende verlenging ontstaan) kan op 2 manieren worden beëindigd: als de huidige huurder instemt met de opzegging, dan ben je er samen snel uit. Doet die huurder dat niet, dan zul je naar de rechter moeten om ontbinding van het huurcontract te regelen. Wil je het contract laten ontbinden wegens dringend eigen gebruik (zo heet dat dan bij de rechter als je er zelf wil gaan wonen, of als je rigoureus wil verbouwen bijvoorbeeld) dan moet je er daarna ook daadwerkelijk zelf gaan wonen. Opnieuw verhuren - al dan niet aan arbeidsmigranten - is dan niet toegestaan voor een bepaalde periode. Ik weet zo niet hoe lang die periode is. Zelf op het adres ingeschreven staan en dan toch verhuren mag ook niet.

Wat betreft de opzegtermijn: er geldt altijd een minimum van 3 maanden opzegtermijn voor de verhuurder. Voor elk vol jaar dat er is gehuurd, komt daar een maand bij, tot een maximum van 6 maanden.

De constructie huurder - arbeidsmigranten is me niet helemaal duidelijk. Juridisch is hier de huurder denk ik gewoon de huurder.
...
Foutje in bovenstaande tekst: zie reacties
Inekez1
een jaar geleden
gast111251
een jaar geleden
Bedankt voor het antwoord. Het is voor eigen gebruik, ik wil wel echt een eigen woonruimte hebben en niet tot mijn 40e bij mijn ouders wonen :):)
Inekez1
een jaar geleden
Foutje in bovenstaande tekst, wellicht in het voordeel van de verhuurder.
Bij een tijdelijk huurcontract van maximaal 2 jaar is het zo dat de verhuurder minimaal 1 maand en maximaal 3 maanden voor het einde van die termijn de beëindiging van de huur moet mededelen. Dus niet minimaal 3 maanden.
Ook als de huurder daar niet mee akkoord gaat, vervalt zijn recht op huurbescherming, wat het een stuk eenvoudiger maakt om daarna de huur te beëindigen. Maar helaas geldt ook hier: als de huurder niet meewerkt en gewoon blijft huren en wonen (of laten wonen in dit geval), zul je als verhuurder naar de rechter moeten.
Als het huurcontract voor maximaal 2 jaar is aangegaan mag je zonder opzegging de huur beëindigen maar dus inderdaad wel met de verplichte mededeling.
Als het huurcontract voor langer dan 2 jaar is aangegaan moet je wel opzeggen. Dringend eigen gebruik is een geldige grond maar indien huurder het hier niet mee eens is moet je toch naar rechter om je dringendheid te bepalen.
Als het overigens een onzelfstandige woonruimte is dan geldt een termijn van 5 jaar.
Toegevoegd op 2 december 2022 22:12: tekst
erotisi
een jaar geleden