Als blijkt dat iemand geen vingerafdrukken heeft, welke stappen moet deze dan ondernemen om toch een paspoort te bemachtigen?

Toegevoegd na 10 minuten:
Als het gaat om een Nederlands paspoort.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Antwoorden (1)

Op grond van een Europese verordening mag een paspoort slechts worden afgegeven als van de aanvrager een gezichtsopname en twee vingerafdrukken worden opgenomen op de chip van een paspoort. De vingerafdruk in het paspoort is er om vast te stellen dat degene die het paspoort toont, daadwerkelijk één en dezelfde persoon is.
Het kan voorkomen dat door een medische beperking het moeilijk of niet mogelijk is om een vingerafdruk af te nemen. Het kan gaan om een tijdelijke of een blijvende beperking. Met een tijdelijke beperking komt de aanvrager in aanmerking voor een paspoort zonder vingerafdrukken dat één jaar geldig is.
Van een blijvende beperking is sprake als vaststaat dat de beperking voor altijd blijft bestaan. Een voorbeeld is het ontbreken van vingers.
Met een blijvende beperking kan een paspoort zonder vingerafdrukken worden afgegeven met een geldigheid van vijf of tien jaar. De geldigheidsduur van het paspoort is afhankelijk van de leeftijd.
De medewerker die de aanvraag van het paspoort behandelt, kan bij twijfel aan degene voor wie het paspoort bestemd is een medische verklaring vragen.

‘Fingermarks, more than just a ridge pattern’
In haar promotie en oratie stelt Annemieke van Dam, wetenschappelijk onderzoeker op de afdeling biomedische fysica van het AMC, dat herkenning van een vingerafdruk niet alleen is gebaseerd op het lijnenpatroon maar vooral op een groot aantal specifieke herkenningspunten op de vingertop. Een litteken op je vingertop laat nog genoeg van die onderscheidende kenmerken over. Alleen grote verwondingen maken een vingertop onherkenbaar, dan zijn er niet meer voldoende herkenningspunten.

Zolang er door amputatie geen vingers ontbreken of door verbranding alle vingertoppen onherkenbaar zijn, zijn er geen redenen voor een burgervader om de aanvrager het Nederlandse paspoort te weigeren.

Voor het verkrijgen van een ID-kaart zijn geen vingerafdrukken vereist.

Toegevoegd na 18 minuten:
Toevoeging voor degenen die overwegen hun vingerafdrukken te wijzigen of te verwijderen.
Indien men zelf het lijnenpatroon van de vingerafdruk probeert te wijzigen, om wat voor redenen dan ook, is men zelf onmiddellijk verdacht bij een identificatie. Dan kan men beter door een zeer kundige plastisch chirurg de huid van de tenen op je vingers laten zetten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Plus.