Is de benoeming van peetouders altijd leading?

Mijn ouders hadden vroegah afgesproken met de zus van mijn vader en hasr echtgenoot, dat indien mijn ouders iets zou overkomen mijn oom en tante voor mijn broer en mij zou zorgen.

Voor zover ik weet is dit ook ergens vastgelegd. Waarin weet ik niet. Zou ik mijn ouders moeten vragen.

Mijn vraag, zou een rechtbank zich daar ook aan gehouden hebben? Of gaan ze kinderen eerst bij een gastgezin plaatsen terwijl zij controleren of de aangegeven personen wel geschikt zijn.
.
Overal waar ik: "peetouders" heb geschreven, moet "VOOGD" staan.

4 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@HeerVoldemort, peetouders hebben geen enkel voorrecht op het benoemen van een voogd. Hooguit de voorkeur, als er niets is vastgelegd per testament of in het gezagsregister.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Mijn ouders noemden het zo, en daarom ik dus ook, waarschijnlijk nog een benaming uit hun jeugd, want ik ben nooit katholiek opgevoed. Maar het is wel vastgelegd in een testament. Ik had dus voogd moeten opschrijven om verwarring te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@HeerVoldemort, dat maakt het antwoord in de kern niet anders. Te beginnen bij:
- Als ouders allebei overlijden, wijst de rechter iemand aan die voor het kind gaat zorgen. Ouders kunnen bij de notaris een voogd aanwijzen.- . De uitleg die bij peetouders hoort is dan extra.

Antwoorden (3)

Peetouders zijn ouders die "voorgaan in geloof", ze worden bij de doop aangewezen. Dat zijn niet noodzakelijk dezelfde mensen bij wie je terecht komt na de dood van je ouders. Als je ouders wilden dat jij na hun dood door je oom en tante zouden worden opgevoed, hadden ze dat per testament moeten regelen. De rechtbank moet zich dan daaraan houden., Tenzij die oom en tante natuurlijk niet goed voor je zijn, dan wordt er, net als bij je natuurlijke ouders, ingegrepen.
4 jaar geleden
Je vraagt eigenlijk twee dingen.

Ten eerste, afspraken en testamenten mbt voogdij binden de rechtbank niet; het zijn slechts adviezen. In de praktijk volgen rechters zulke testamenten meestal wel - waarom moeilijk doen als er een advies ligt waar iedereen het nog mee eens is?

Ten tweede, vanwege wachtlijsten en kosten worden kinderen juist zelden in een pleeggezin geplaatst. Als iemand alvast wil zorgen, dan blijft zo’n situatie meestal bestaan.
tinus1969
4 jaar geleden
Sommige ouders vragen iemand als peetoom of peettante, bijvoorbeeld hun zus, broer of vriend(in). Oorspronkelijk waren peetouders de ‘getuigen’ bij de (katholieke) doop van een kind. Zij moesten ‘toezien op de gelovige opvoeding’ van het kind. Vaak waren dit een oom of een tante van het kind. Inmiddels hebben peetouders die officiële rol vaak niet meer. Sommige ouders vinden het fijn om vrienden of familieleden bij hun kind te betrekken door ze als peetouder te vragen. Dan heeft het een symbolische functie. Wat peetouders precies voor en met het kind doen, vullen ouders en peetouders zelf in. Sommige mensen denken dat de peetouders ook voor het kind gaan zorgen als de ouders overlijden. Maar peetouders zin niet automatisch voogd. Dit staat eigenlijk los van elkaar. Als ouders allebei overlijden, wijst de rechter iemand aan die voor het kind gaat zorgen. Ouders kunnen bij de notaris een voogd aanwijzen. Dit kunnen dezelfde mensen zijn als de peetouders, maar dat hoeft niet. Sinds 2014 kunnen ouders ook zonder testament iemand als voogd aanwijzen. Dit kan kosteloos door registratie in het gezagsregister. Bij overlijden van de ouders krijgt die persoon de verantwoordelijkheid voor de kinderen. Iemand wordt pas voogd nadat hij een bereidverklaring aflegt bij de griffie van de rechtbank. Dus neen: peetouders worden niet automatisch voogd, peetouders hebben op het gebied van voogdijschap geen enkel bijzonder recht.
Een voogd krijgt het gezag over minderjarige kinderen na overlijden van één of beide juridische ouders. Een voogd kan de benoeming weigeren, zelfs als deze door de rechtbank is aangewezen.
Het voogdijschap gaat officieel in op het moment dat de door de ouders bij testament of via het gezagsregister aangewezen voogd, de voogdij aanvaardt. Er wordt ij de rechtbank niet meer gecontroleerd of de voogd geschikt is, dat is al gebeurt bij benoeming per testament of inschrijving in het register.
https://www.opvoeden.nl/peetouders-6587/
https://formulieren.rechtspraak.nl/formulier/CGR_Voogdij_020.aspx/CGR_Voogdij_Inleiding_020
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
amc
4 jaar geleden
+ Mooi uitgebreid antwoord.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ en ook nog helemaal juist.