Moet je een ID hebben als je een rijbewijs hebt?

Als je al een Rijbewijs hebt. Moet je dan je ID-kaart verlengen/vervangen? Een rijbewijs is toch ook een officiele ID bewijs binnen nederland?

Alleen buiten nederland zoals belgie, moet je een ID kaart hebben toch?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Ritsuka
6 jaar geleden
bij sommige instanties moet je toch echt je ID-kaart laten zien, en is een rijbewijs niet voldoende.

Antwoorden (1)

Of je een ID moet hebben als je al een rijbewijs hebt, hangt van je situatie af.

Een rijbewijs is in sommige gevallen wel en in sommige gevallen geen geldig legitimatiebewijs.
Groot verschil met een ID is dat op je rijbewijs geen nationaliteit staat.

Bij de volgende organisaties of situaties geldt een rijbewijs niet als een geldig legitimatiebewijs.
- De Belastingdienst (tenzij de Belastingdienst anders aangeeft);
- Als je een aanvraag voor een uitkering doet;
- Als je in dienst komt bij een nieuwe werkgever;
- Bij binnenlands vreemdelingentoezicht;
- Als je je inschrijft voor een opleiding bij een onderwijsinstelling.
SimonV
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Kortom, je hebt echt een ID nodig.
SimonV
6 jaar geleden
Ach, als je gepensioneerd bent en niet naar het buitenland gaat, zul je wellicht geen ID-kaart nodig hebben.
tinus1969
6 jaar geleden
@SimonV, AOW is ook een uitkering.
SimonV
6 jaar geleden
Deze uitkering hoef je volgens mij niet aan te vragen. Ik heb het ook niet over het aanvragen hiervan, maar over de situatie als je gepensioneerd bent.
SimonV
6 jaar geleden
Correctie: inderdaad, wel aanvragen.
svetivlas
6 jaar geleden
@tinus1969, AOW een uitkering? Ik heb vele en vele jaren bijna 15 % van mijn salaris als premie betaald. Zou ik nu riant van kunnen leven.
Computoon
6 jaar geleden
svetivlas: dat had gekund als de overheid toen voor een ander systeem had gekozen.
Men heeft echter besloten om de premie van de werkende bevolking te gebruiken voor de mensen die toen "met pensioen waren". En zo werkt het nog steeds.
De nadelen ondervinden we nu onze bevolking veroudert: we moeten steeds langer werken om de AOW betaalbaar te houden.
Misschien is het een idee om de AOW (na een lange overgangsperiode) volledig af te schaffen en een pensioen, ieder voor zichzelf, te laten regelen door de bekende pensioenverzekeraars. De taak van de overheid zou dan onder meer kunnen zijn om een pensioenverzekering wettelijk te verplichten en eisen te stellen aan het bodembedrag voor het pensioen. En die bodem zou bijv. 70 procent van het minimumloon moeten zijn.
tinus1969
6 jaar geleden
@svetivlas? Nou en. dat je jarenlang premie hebt betaald, verandertn niets aan het feit dat AOW een uitkering is -en vziw heb je een ID kaart nodig om het recht op die uitkering te verzilveren.
svetivlas
6 jaar geleden
@tinus1969? Ik heb het grootste deel van m'n leven premies betaald voor allerlei verzekeringen incl aow PREMIE maar hoewel andere verzekeringen eventuele schade vergoeden, is aow premie een uitzondering en dus een uitkering. Je hebt wel gelijk, maar het is zo scheef als de toren van Pisa. Dat komt omdat je niet hoeft te werken en alleen maar in NL moet verblijven om AOW pensioen op te bouwen. Maar om van deze uitkering te mogen
genieten heb ik wel vele jaren maandelijks enkele honderden euro's PREMIE betaald.
Laten we dus de inner van deze premies, de sociale verzekeringsbank dan maar voortaan de sociale uitkeringsbank noemen.
Trouwen heb ik me destijds nergens hoeven te legitimeren
De gemeente en de sociale------bank hebben dat geregeld
en hoefde alleen mijn bankrekeningnummer.