Mag een agent je naar huis sturen?

Ik en een vriend van 17 liepen door de stad, de agent dacht dat die vriend van mij dronken was.
Hij zei al "je bent niet tot antwoorden verplicht en je kan in hoger beroep gaan en blablabla" maar hij ging hem eerst nog even proberen recht te laten lopen. Dit ging prima dus toen was het "ja geval van twijfel" en de politie agent zei "ga naar huis ik wil je hier niet meer zien" dus mijn vraag was, mag een agent je zomaar vanaf de openbare weg naar huis sturen of wegsturen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat mag. De vraag is of je er gehoor aan moet geven. Maw mag de agent je een boete geven als hij jullie een uur later weer aantreft.
tinus1969
6 jaar geleden
Zo'n advies/bevel lijkt me vooral een duidelijke manier om te zeggen dat je weg moet gaan en gene problemen moet veroorzaken.
Als deze agent je een half uur later rustig op een bankje ziet zitten, geen probleem. Maar als hij je een half uur later overlast ziet veroorzaken, heb je plots een serieus probleem.

Antwoorden (1)

Een agent mag inderdaad vorderen dat je vertrekt uit een bepaald gebied, ook zonder opgaaf van redenen. Voor het niet opvolgen van een bevel of vordering kun je aangehouden worden en gevangenisstraf of een geldboete krijgen. In de APV van de betreffende gemeente kunnen aanvullende bepalingen zijn opgenomen.

Achteraf zou je voor de rechter kunnen verdedigen dat er geen rechtsgrond was voor de vordering, maar de kans dat je dat wint van een agent is niet heel groot. Het is daarnaast de vraag of hier sprake was van een vordering of van een waarschuwing dat de vriend zich beter naar huis kon begeven omdat hij anders aangehouden zou kunnen worden voor openbare dronkenschap.