Als de politie in een bepaalde wijk een parkeerverbod doog, is dit niet partij kiezen?

Hier in Rotterdam geld een verbod voor voertuigen van > 6m of hoger dan 2.40 m op plaatsen daar waar het het uitzicht van bewoners verstoord, bijvoorbeeld aan het water.
Hierdoor ontstaat er een strijd tussen bewoners en ondernemers.

Nu doog de politie dit, voornamelijk vanwege de tijd die er mee gemoeid is. Maar kiest justitie op deze manier niet partij
voor ondernemers, ofwel is zij niet partijdig.

Tevens is de oplossing, parkeren bij een remise, 200 meter verderop, gewoon aanwezig.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ja, als de politie iets gedoogt, kiest ze meestal partij voor zichzelf, om het zichzelf makkelijk te maken. Het parkeerverbod in jouw voorbeeld geldt trouwens niet alleen voor Rotterdam. Men dient zich te houden aan de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).
In de meeste APV's zijn bepalingen opgenomen met betrekking tot parkeerexcessen. Twee van deze bepalingen hebben betrekking op het parkeren van grote voertuigen (met een lengte van meer dan 6 meter of een hoogte van meer dan 2,4 meter). Het gaat hierbij om de artikelen 5.1.8 en 5.1.7 APV.
Als na een melding de politie niet optreedt, zou ik overwegen om met buurtgenoten aangifte te doen, desnoods tegen de politie zelf!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het maakt niet zo heel erg veel uit welke beslissing er wordt genomen, je kan nooit iedereen tevreden maken. Als het verbod gehandhaafd wordt en er strikte controle op wordt uitgevoerd, dan wordt er weer de kant van de bewoners gekozen en niet die van de ondernemers.

Jammer dat het parkeerverbod niet wordt nageleefd, ik zou er ook niet echt vrolijk van worden als ik constant een vrachtwagen voor mijn raam zou hebben staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het verbod gehandhaafd wordt dan wordt de wet nageleeft dan wordt er voor niemand gekozen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar de wet is in het voordeel van de bewoners...
Partij kiezen of niet is voor de politie een kwestie van prioriteiten stellen lijkt me. Als bewoner zou je kunnen beginnen met de bestelauto chauffeurs er (al of niet anoniem met briefje achter ruitenwisser) op aan te spreken. Ik ga er overigens van uit dat deze auto's overdag het uitzicht ook bederven daar 's nachts mij toch geen probleem hoeft te lijken.... Als niets helpt kan je altijd nog eens nadenken over het feit dat bestelbusjes ook op luchtbanden staan......