Mag je juridisch gezien je eigen huis in de fik steken?

Als je stinkend rijk bent en een vrijstaande villa hebt. En stel je wilt er vanaf of gewoon een mooi vuurtje. Mag je dan juridisch gezien je eigen huis in de fik steken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
6.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zit je nog met een milieu probleem.
Mag niet zo maar een hoop vuur/rook veroorzaken, lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hier is meer over dit onderwerp te lezen: http://www.ftwadvocaten.nl/blog/artikel/brandstichting Voor zover ik het goed begrijp, lijkt het erop dat het afhangt van een mogelijk gevaar voor anderen en goederen van anderen die kan ontstaan. Als het huis dus in een woonwijk staat met gevaar dat de brand overslaat naar andere woningen, dan zal het strafbaar zijn. Maar als het een huis is met een groot stuk land erop en niemand heeft er last van, dan lijkt het erop dat dit niet strafbaar is. Tenzij de rook schade oplevert aan de omgeving? Gewoon je spullen verbranden schijnt niet strafbaar te zijn,maar een heel huis in de brand steken levert natuurlijk wel veel vuur en rook op. En als je het doet om bijvoorbeeld fraude te plegen bij de verzekering of een strafbaar feit te verhullen, dan is het uiteraard verboden. Dus daar zal dan wel onderzoek naar worden gedaan, want logischerwijs steekt iemand niet zomaar zijn huis in de brand. Ook al ben je nog zo rijk, dat is wel erg zonde van het geld.

Antwoorden (2)

Nee, ook al ligt je huis afgelegen. Dan mag dit nogsteeds niet om:
om de openbare orde en veiligheid te garanderen
om de woon- en leefomgeving te beschermen
om de flora en fauna te beschermen (o.a. grote CO2 uitstoot en andere giftige dampen/stoffen)
om hinder te voorkomen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heb je bronnen?
Niet zonder meer.

In principe mag je wel je eigen bezit vernietigen, tenzij dit bezit is beschermd. Als het huis een gemeentelijk monument of rijksmonument is, bijvoorbeeld niet. Ook kan het deels of geheel vernietigen van een woning gezien worden als vergunningsplichtige verbouwing of sloop, afhankelijk van de gemeente. Je loopt daarom tegen een aantal juridische problemen aan. Verzekeringsfraude laat ik even buiten beschouwing.

Vuur is een apart verhaal. Vuur stoken in de open lucht is verboden volgens de meeste gemeentelijke verordeningen, maar daar kun je een ontheffing voor aanvragen bij de gemeente. Uiteraard moet je bij de aanvraag aantonen dat er geen gevaar ontstaat voor mens of milieu. Door de rook zou je mogelijk ook een omgevingsvergunning aan moeten vragen. Ook zou je de brandweer moeten informeren zodat zij niet onnodig uitrukken.

Kortom... je kunt niet zomaar doen waar je zin in hebt, zelfs al ben je stinkend rijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou het zelfde antwoord hebben gegeven, alleen met minder woorden :), dus waarschijnlijk zou dit antwoord ook nog beter zijn.