Hoe moeilijk moet het voor de rechtbank zijn, bepaalde uitzendingen te verbieden, wanneer heel nederland er met smacht op zit te wachten?

Ik doel hierop, over de sancties die Peter R de Vries opgelegd krijgt over de "mogelijke" uitzending van a.s. Zondag. De rechtbank zal hoogstwaarschijnlijk deze beelden uit willen laten zenden, maar moet dit tegenhouden met als rede de bescherminging van een "crimineel".

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Niet moeilijk. De bescherming van privacy is een recht dat opgenomen werd in de Internationale Verklaring van de Rechten van de Mens en werd door alle landen van de Europese Unie ondertekend. Zodus ook de Nederlandse wetgever dient zich hier aan te houden. Recht op privacy stelt dan ook dat beelden die door het gerecht als bewijsmateriaal worden gebruikt niet mogen uitgezonden worden in de media. Noch via internet, tv, radio (foto's) in de krant of op menig andere manieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Gelukkig bepaalt de smaak van de dag (nog) niet wat de rechter beslist. Een rechter beslist aan de hand van wetgeving, niet onderbuikgevoel. Dat mag zo blijven wat mij betreft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar wat schiet je er mee op als de sancties voor de veroordeelden een lachertje blijken te zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, ik maak de wetgeving niet. Je zou zulke sancties afhankelijk kunnen maken van salaris of omzet... Ik denk trouwens dat Peter R. weleens strafrechtelijke sancties wacht als hij willens en wetens een gerechtelijk bevel negeert. Meneer de Vries is zelf zo tegen criminelen maar is nu ook bezig de wet met voeten te treden. Laakbare hypocrisie alleen maar om kijkcijfers op te krikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou Moolkeesje, 15.000 euries was nog op te hoesten maar 500.000 moet Peter R de vries toch een maandje hard voor werken. Alsmede 500.000 voor SBS en 500.000 voor Endemol. Bij elkaar opgeteld toch 1,5 miljoen. Het ergste is dat dit in de zakken van Koos Hertogs terecht komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom is dat nou erg? Die man heeft al zo moeilijk in zijn zielige cel.Zonder enige vorm van vertier,op z'n pornofilmpjes na dan! Ik moet trouwens zeggen,dat ik geen idee had van de hoogte van die bedragen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je, Zal hierbij een hartekreet van een moeder aan het adres van Koos Hertogs toevoegen. (citaat uit het boek Zuidwal van Sytse vd Zee) Mijn eerste wens op aarde is voor jou levenslang,
want zoals te begrijpen ben je daarvoor erg bang.
Mijn tweede wens moet nog komen,
Daar kan ik louter en alleen van dromen.
Aan het einde van je leven, die je hebt te gaan,
zal je nog één keer voor een rechter staan.
Mijn wens zal zijn: zijn goddelijk bevel
moge je ziel eeuwig branden in de hel. Dit is toch hartverscheurend en dan mag zo een .... ook nog al die euries opstrijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is aan p.r.de .v om al dan niet gehoor te geven aan de beslissing van de Rechter, als de V beslist om het gerechterlijke bevel te negeren en daarmee de dwangsom in handen van koos H te doen toekomen is het De V die die beslissing neemt en het H blijkbaar gunt om een dergelijk bedrag te bezitten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is toch te gestoord voor woorden, dat criminelen dan dat geld krijgen, ze kosten al zoveel! Ze kosten erg veel geld doordat ze door ons onderhouden moeten worden. En dan al het verdriet van de nabestaanden! Wie kan zoiets bedacht hebben? Dat kan zeker alleen maar hier in nederland? Als iemand van mij een miljoen zou stelen,(helaas ik heb het niet) en ik zou dat terug eisen, daar moet de crimineel akkoord mee gaan.
Stel het komt op tv, ik zend het uit, ik krijg daardoor boete, die ik aan zo'n gek zou moeten betalen! Huh?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@anniebo,het lijkt er idd op,dat de crimineel meer rechten heeft,dan zijn slachtoffers! Ik ben over het algemeen een zachtaardig mens,maar als in Nederland de doodstraf nog bestond zou ik de handle van de electrische stoel voor zo'n figuur wel willen overhalen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ga maar achter aan staan in de lange rij, of naast elkaar, moet een erg lange handle worden -) Maar wel steeds even stoppen, niet te snel. Pijn, erg veel pijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de advocaat van de crimineel gaat het geld naar een goed doel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het recht moet zijn moet zijn loop hebben.
De wetten zijn door de door ons gekozen volksvertegenwoordigers gemaakt, dus als we het er niet mee eens zijn dan moet we daar wat aan gaan doen. En inderdaad, de rechter beslist op grond van de wet en zal daar verder weinig problemen mee hebben. Dit is ook het enige criterium wat voor hem mag gelden. Trouwens ook voor Peter R.
We weten wat er met landen gebeurd waar mensen zich niet aan de wet houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Niet zo moeilijk de wet en de jurisprudentie zijn duidelijk dat dit blijkbaar niet mag. Daarnaast zit denk ik niet heel Nederland op deze beelden te wachten, ik in ieder geval niet. Dit soort sensatie tv vind ik vrij triest en een vorm van aandachtzoekerij. Lijkt me helemaal vervelend voor de nabestaanden van de slachtoffers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dit soort sentimenten een rechter aan z'n reet zal roesten.

Ik mag toch hopen dat een rechter de vrije en rechtvaardige loop van het recht hoger in het vaandel heeft dan de waan van de dag.
14 jaar geleden
Voor de uitzending a.s. zondag over Koos H krijgt Peter R.de Vries een boete van een half miljoen opgelegd en dat omdat hij de privacy van een zware crimineel schendt.

Rechters hebben veel meer macht dan wijd en zijd bekend is. En ze hoeven aan niemand verantwoording af te leggen !Dus is het niet moeilijk voor rechters om tv-uitzendingen te dogen of te verbieden.

Ik dacht dat wij in een democratie leefden. Met vrijheid van meningsuiting. Ook met privacy maar iemand die zo los van God is heeft hij nog wel recht op privacy ? Dat vraag ik en met mij velen terecht af.

Toen in de vorige eeuw het dochtertje van de duitse Marianne vermoord werd en de rechtzaak diende schoot Marianne de dader dood. Nu kun je zeggen ja maar je mag het recht niet in eigen hand nemen. Ga eens bij jezelf na wat jij in zo'n situatie zou doen. Ik zou het n.l. wel weten als ik in zo'n situatie terecht zou komen.

Toegevoegd na 16 uur:
Maar ik zou nooit voor eigen rechter spelen. Dat is kwaad met kwaad vergelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou je dan met 'gepaste trots' doen. Nee het mag niet maar o zo begrijpelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou hopen op vrijspraak, en hem daarna met erg veel pijn straffen, een kogel is te snel, te korte straf. Ik zou zeker het recht in eigen hand nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik blij met reacties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De onderbuik regeert weer. Rechters mogen niet zomaar wat doen. Ze wegen omstandigheden naar de geldende wetten. Meer niet maar ook niet minder. Wat betreft die Duitse moordenares: ik zou natuurlijk met veel onbegrip over de motieven van de dader rondlopen. Misschien zelfs wel een wraakfantasie of 2 op nahouden. Maar je maakt de ene misstand niet goed met een andere. @anniebo: Wat jij nu zegt is strafbaar (de daad, niet het zeggen) en zou je zeker gevangenistijd opleveren, zeker omdat je het met voorbedachte rade doet. Daar kan je zelfs levenslang voor krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mh75: ik denk niet dat mij dat in zo'n geval iets zou uitmaken. Ik zou denken, oog om oog, tand om tand. Als jij mijn kind iets aan doet, dan ga ik jou pakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kom terug op mijn reactie ! Het blijft zo het geschreven staat. Als ze mijn kind of kleinkind iets aan zouden doen ik zal ze met huid en haar verslinden. Want ik heb zelf toch al geen leven meer.
nou ja de rechter beslist,maar ik heb wel zitten bedenken,heb meer moeite met de rechten van de crimineel,eerlijk gezegd en ik weet niet of al op de vele antwoorden al gezegd is,maar ik denk dat de crimineel naar zeggen een seriemoordernaar is,zich in het vuistje lacht.
De voornaamste reden voor seriemoordernaars is hoe dan ook iets" gemaakt" te hebben, publiciteit gekregen,aandacht in media voor" zijn "slachtoffer.
Hij komt toch niet vrij dus laat hem zonder al die aandacht lekker stikken in zijn vel.pardon cel.

Verder vind ik als iemand als Peter R publiciteitsgeile de vries zelf de regels aan laars lapt,wat is hij dan als voorbeeldfunctie,geen boete die vrolijk door sbs wordt betaald maar celstraf als hij weer zelfde fout maakt.

voor de nabestaande alle sterkte!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met "smacht" op iets wachten?

1] De uitdrukking is: met smart op iets wachten.
Dat betekent in dit geval: hunkering.
Hunkering naar sensatie? Ik hoop niet.

2] Heel Nederland zit helemaal niet met smart op de uitzendingen van De Vries te wachten.
Schei toch uit.

3] De Vries is een mediageile sensatiezoeker.

4] De rechtbank wil die beelden helemaal niet uit laten zenden. Die hebben daar geen belang bij.

5] Het zal die De Vries een rotzorg zijn, die hoeft de dwangsom toch niet zelf te betalen..

6] Het is dus helemaal niet moeilijk voor de rechtbank om dergelijke uitzendingen te verbieden.

7] De Vries denkt dat ie boven de wet staat, dat ie een rechter kan negeren, dat ie lekker kan doen wat hij zelf wil.
Daarom is een dwangsom niet voldoende.
Kijken wat ie zou doen als hij er zelf door in de gevangenis kwam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn eerste wens op aarde is voor jou levenslang,
want zoals te begrijpen ben je daarvoor erg bang.
Mijn tweede wens moet nog komen,
Daar kan ik louter en alleen van dromen.
Aan het einde van je leven, die je hebt te gaan,
zal je nog één keer voor een rechter staan.
Mijn wens zal zijn: zijn goddelijk bevel
moge je ziel eeuwig branden in de hel. wat heb peter jou gedaan? hoe kun je zo over iemand oordelen,die enkel het onrecht bestrijdt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het
bovenste slaat op een vermoord kind dus niet op mom..,die verder wel hele goede antwoorden geeft
De rechter moet zich ook aan de wet houden en spreekt rechtuit in de marge die hij heeft. Jammer genoeg behouden die banale criminelen hun burgerrechten.