je ziet vaak op straat SCHOOLZONE. Is dat om te waarschuwen of zitten er ook juridische consequenties aan vast?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
5.3K

Het beste antwoord

Dit is enkel een waarschuwende mededeling, het heeft geen juridische betekenis, de normale wetten zijn gewoon in werking. Het kan samenvallen met een 30-zone bijvoorbeeld.

https://www.snelslagen.nl/Boek/Afbeeldingen/zone30-groot.jpg
Dat heeft wel een juridische betekenis.

Toegevoegd na 40 minuten:
http://www.thuisinhetnieuws.nl/artikel/49931/wat-betekent-een-zonebord-in-het-verkeer.html

"Wat is een schoolzone?

Juridisch gezien heeft een schoolzone geen status. Een schoolzone vraagt extra attentie van de weggebruiker. In de praktijk is het een combinatie van attentie-verhogende maatregelen voor het autoverkeer in de omgeving van een basisschool. De aanduiding schoolzone bestaat in onze gemeente uit: -witte tekst SCHOOLZONE op de verharding met twee witte balken dwars op de rijbaan; -bebording met tekst en afbeelding ‘schoolzone’; -kleurige beugels die kinderen geleiden naar de oversteek en door hun kleur en afmetingen door weggebruikers herkend worden als schoolomgeving (ook elders in Nederland!)."