Is het strafbaar om als 18+er een naaktfoto van een minderjarige aan een minderjarige te laten zien (ook als hij er om vraagt)?

En is het zelfde strafbaar als een minderjarige het doet? (Er is geen sprake van doorsturen ofdergelijke gewoon laten zien)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
5.1K

Antwoorden (3)

Er is een ietwat grijs gebied wanneer jullie alle 3 rond de 18 zijn én er de persoon op de foto toestemming heeft gegeven.
Ook zijn er uitzonderingen van situaties waarbij ouders b.v. een foto hebben gemaakt van een kind in bad.

Maar verder is het BEZIT van naaktfoto's van minderjarigen in principe strafbaar als kinderporno.
Het laten zien ervan (zéker wanneer er ook geen toestemming is van de geportretteerde) is daarmee impliciet ook strafbaar.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Het maken en bezitten en laten zien van zo een soort foto van een minderjarige is ALTIJD strafbaar. Dit wordt allemaal gezien als kinderporno
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het laten zien van een foto is niet strafbaar, maar als een foto opgevat kan worden als porno dan weer wel. En het verspreiden van porno is strafbaar ook als er om gevraagd wordt. Ongevraagd porno laten zien aan een minderjarige is strafbaar.

Nu is het niet duidelijk om wat voor type naaktfoto het gaat. Nu zal een naaktfoto van een minderjarige niet direct strafbaar zijn en er zijn genoeg naaktfoto's van minderjarigen op internet die geen porno zijn, maar veel bedrijven blokkeren die foto's wel, omdat ze niet in het grijze gebied willen komen, dat ze gevraagd door een minderjarige een naaktfoto van een minderjarige laten zijn.

Als het overduidelijk is dat de naaktfoto geen porno is of opgevat kan worden als porno als het een naaktfoto zou zijn van een meerderjarige, dan is de foto niet verboden materiaal voor een minderjarige.

Conclusie het is een grijs gebied en het is aan rechter om te bepalen of iets strafbaar is of niet, maar de kans is groot dat het strafbaar is. Dus het veilige antwoord is ja, het is strafbaar, maar er zijn uitzonderingen. Maar wat een meerderjarige als veilig of beschouw kan een minderjarige als zeer prikkelend ervaren. Het gaat ook waarom een minderjarige dit vraagt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Een minderjarige valt onder het gezag van zijn ouders, dus als een minderjarige naakfoto's laat zien dan ook de ouder strafbaar als het op gevat kan worden als porno.

Ook de definitie van naakt is rekbaar in de ene cultuur is het tonen van de enkel of (hoofd)haar al strafbaar en porno. En de andere cultuur zal de grens leggen bij schaamhaar of de schaamstreek.

De meeste veilige foto's zijn waar geen enkele deel van de huid of haar zichtbaar is.