Is hij verboden om een pornofilm en seks-shop artikelen aan een minderjarige te geven?

Wij doen aan sinterklaas. Nu hebben mijn man en ik de lootjes van ons neefje(17) en nichtje(15). Die lopen steeds te klieren dat ze dildo's en seksfilms willen.

Tja wij zijn daartoe in staat, lekker terug pesten, want ze verwachten toch niet dat ze het krijgen.

Maar mag het ook?
Even de mening van de ouders buiten beschouwing gelaten.

8 jaar geleden
in: Wetgeving
4.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Speeltjes mogen zondermeer, films vanaf 16 jaar, maar ik zou er niet aan beginnen of anders een voucher voor 3 uur films op een beetje fatsoenlijke site...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als het puur klieren is, zou ik gewoon een komkommer of iets veel groters tot dildo maken als surprise o.i.d. en iets anders geven als cadeau. En eventueel - als je aan gedichten doet - een voorzichtige hint geven dat seksspeeltjes dingen zijn die je beter zelf kunt uitzoeken.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Als ik die rommel koop, gaat dat sowieso niet van de cadeaukosten af :-) Dat valt bij mij onder surprise, er staan ook gewone dingen op hun lijstjes...gelukkig. Maar ik ken ze een beetje. Grote mond en als ze het dan krijgen, vooral het meisje dan is het ineens rode kop en "eeeeeeeeew!"
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat het helemaal aan de omstandigheden ligt, en zeker met speeltjes - ze weten dan blijkbaar toch allang waar ze voor dienen - kun je je eigenlijk geen buil vallen. Films is een ander verhaal, daar zou ik mijn vingers niet aan branden. Een "passende" surprise op deze "doordenk-leeftijd" lijkt me ruim binnen de grenzen van het toelaatbare.
Erna55
8 jaar geleden
Met een surprise kun je juist de draak steken met hun "sekswensen" .
De hoes van een dvd veranderen in een seks-film hoes.
Waterballonen in condoomverpakking.
Doe-het-zelf SOA test. Etc.
Castle
8 jaar geleden
Je kan ze een opblaasbaar schaap geven en een waterpistool in penisvorm. Misschien een piepende penis.
http://blog.shoppie.nl/leuke-sexartikelen In ieder geval zou ik de humoristische kant zoeken. Of misschien zoals Lies12 adviseerde een komkommer als dildo.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik sluit me aan bij Marleen: speeltjes OK, al zou ik dat persoonlijk humoristisch houden en liever ook geen 'echte' seksspeeltjes geven: het is een gevoelige leeftijd, en voor je het weten denken ze óf dat een dildo gebruiken - of wat je maar geeft - min of meer 'moet' ook als ze daar helemaal geen behoefte aan hebben, óf denken ze - omdat je het bij wijze van grap doet - dat het gebruik van speeltjes belachelijk en abnormaal is. Maar als plagerij met overdreven nep-dingen, een maatnamekaart voor condooms of weet-ik-veel kan het prima en worden er al genoeg leuke dingen genoemd hier. Maar films zou ik niet doen. Sowieso denk ik dat er veel te veel porno in de wereld is en is het bekend dat tieners niet zelden denken dat wat in pornofilms te zien is, 'gewoon seks' is. Wat je ziet, heeft nu eenmaal invloed op je denken over seks, op je fantasieën en bepaalt ook wat je meer of minder 'normaal' gaat vinden. Bij tieners die ook op seksueel gebied nog gevormd worden, is dat effect nog veel sterker. Ik weet dat mijn persoonlijke visie hierin lang niet door iedereen gedeeld wordt, maar ik zou er mijn neefjes of nichtjes niet aan bloot willen stellen. Als een volwassene er bewust naar op zoek gaat vind ik het iets anders, maar een pornofilm geven aan kinderen (want dat zijn het) vind ik persoonlijk echt óver de rand. Kun je niet een natuurfilm met elkaar bespringende konijnen of kikkers verpakken in een DVD-hoes met zeer dubbelzinnige titel ("blote billen in het hete gras" of "Bunny lust er wel van", of zoiets?)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maak iets van marsepein
Een goede banketbakker weet er wel raat mee
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Lies12 Ik denk dat elke 15 of 17 jarige ondertussen meer dan genoeg gezien heeft dankzij het internet. Het verbaast me eigenlijk dat tieners nog weten wat een DVD is, of dat willen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat realiseer ik me wel, Tomaat. Maar ik zou er niet aan mee willen werken.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
De dvd zou naar de 17 jarige neef gaan ;-)
Ik snap je wel hoor Lies. Maar een tijdje terug had mijn neef problemen met zijn computer. Voordat ik ga helpen vraag ik altijd: zijn er dingen die ik niet mag zien? Regel dit dan even voordat ik ga kijken. Had hij het e.e.a. verstopt in verborgen mappen en bestanden, daar moest ik helaas voor hem toch bij.... Ik weet dus wel wat hij kijkt (zonder dat zijn moeder dat weet veronderstel ik) Uiteraard zegt hij zelf dat hij dat NOOIT doet. Dus echt shocking zal een dvd voor hem niet zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helemaal eens met Lies, Voor zover de kinderen niet al geconfronteerd zijn met porno, hoef je daar zeker geen schepje bovenop te doen. Veel jonge mensen hebben al een tamelijk verkrekt beeld van "normale" seks door de overmatig geseksualiseerde wereld waarin ze leven. Maar met humor is helemaal niks mis.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar HeerV, dat hij er zélf naar zoekt en naar kijkt vind ik toch wel iets anders dan porno krijgen van een - volwassen - familielid. Natuurlijk is porno alomtegenwoordig in onze tijd van internet op mobiele telefoons. Er zullen weinig tieners - vooral jongens - zijn die nog nooit porno gezien hebben en zelfs weinig jongens die er nooit zelf naar gezocht hebben. Persoonlijk vind ik dat al erg genoeg, en zelf beschrijf je het ook als 'rommel'. Dat is trouwens geen oordeel over wat die jongen op zijn computer heeft staan: het is zó gemakkelijk te vinden en op een bepaalde manier is het een logisch gevolg van de seksuele ontwikkeling en de nieuwsgierigheid van die leeftijd. Maar tenzij je er van overtuigd bent dat het góed is voor zo'n jongen om (veel) naar porno te kijken, zou ik ook die boodschap niet willen geven. Het probleem is dat veruit de meeste porno helemaal niets met seks te maken heeft en al helemaal niets met erotiek of romantiek. Ik zag eerder dit jaar een prachtige TEDtalk van Ran Gavrieli met als titel "why I stopped watching porn" (zie: https://www.youtube.com/watch?v=gRJ_QfP2mhU ) Wat mij betreft een aanrader: hij vertelt vanuit zijn eigen ervaringen, en is niet moralistisch maar geeft puur een inzicht in oorzaak en gevolg van (het kijken van) porno.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat het wel kan. Zo'n porno film beland na zo'n grapje toch in de prullenbak. Want wees nou eerlijk, als je het volledige internet tot je beschikking hebt dan is zo'n porno film waarschijnlijk weinig aan. En dit van Lies12: en voor je het weten denken ze óf dat een dildo gebruiken - of wat je maar geeft - min of meer ‘moet’ ook als ze daar helemaal geen behoefte aan hebben. Ik kan mij niet voorstellen dat een meisje een dildo zonder behoefte gaat gebruiken omdat ze denkt dat het moet omdat ze die als grap met sinterklaas heeft gekregen. Het is een goede grap en het haalt het taboe er ook wat van af, en dat is wel goed denk ik.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik denk dat ik zelf maar een "pornofilm" ga maken met twee oude Barbie en Ken poppen die ik gisteren bij mijn ouders gevonden heb. Vieze hoes eromheen. Dat is nog leuker ook. @lies, bedankt voor die link. Ben erg nieuwsgierig geworden. Zal vanavond thuis eens kijken. Lijkt me geen geschikt filmpje om op de zaak te kijken.
dudemeister
8 jaar geleden
verpak de surprise als dildo of sexfilm alsstille hint / sarcasme
en hou het cadeautje een gimmick - er kunnen ook kleintjes aanwezig zijn, als er dan ineens een Tarzan uit de doos springt lijkt me niet wenselijk

Antwoorden (3)

Ja dat mag. In huiselijke kring iets geven is wat anders dan de wetten die gelden op straat of bij verkoop, Zo mag je kinderen van 15 ook gewoon drank geven thuis.

Toegevoegd na 44 seconden:
Of als antwoord op de vraag. Nee dat is niet verboden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Naast het feit dat iedereen seksspeeltjes mag kopen. En 16-jarigen alle films mogen kopen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Seksfilms is 16 jaar? Bestaan er dan geen films voor 18?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet in Nederland. De 18+ is Europees of internationaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mag je dan ook drank aan een baby geven in huis?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@kees52 Hele goede reactie (dank voor het stellen)
Dat wordt iig niet voorkomen door de "alcoholwet" bijvoorbeeld, maar door de dezelfde wet die elke vorm van mishandeling tegen een kind verbiedt (voor een baby is alcohol geven hetzelfde als gif toedienen). Nu zou je natuurlijk tot in den treuren kunnen bediscussiëren vanaf welke leeftijd je dan wel iemand wel en hoeveel alcohol zou mogen schenken, maar iemand van 14 of 15 een biertje of twee geven zal geen rechtszaak worden. Als je een 13 jarige aantoonbaar alcoholist hebt gemaakt zal het een ander verhaal worden. Dit geeft ouders dus de vrijheid wanneer zij hun kind geschikt achten voor porno/gewelddadige films/alcohol in beperkte mate/etc. Daarom vind ik het ook nog steeds een vreemde maatregel dat ouders hun 15-jarige niet mee mogen nemen naar een bioscoopfilm voor 16+, met een boete voor de bios van 15.000 euro als ik het juist zeg. Als de ouders dezelfde film of andere film van gelijk kaliber thuis kijken is er niks aan de hand.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik weet dat de moeder van mijn schoonvader vroeger de speen van het jongste kind in de brandewijn doopte zodat het jochie lekker ging slapen. Het zal wel gewerkt hebben. Anders bleef ze het niet doen denk ik. Dat jongste kind is nu 72 en gewoon in orde en gezond. Mijn voorkeur zou het niet hebben.
In principe mogen minderjarige een sexshop bezoeken en daar dingen kopen. Natuurlijk krijg iemand van bijvoorbeeld 10 jaar niks mee denk in. Boven de 16 is het sowieso geen probleem en een sexshop zal niet heel snel naar een identiteitsbewijs vragen. Bovendien snappen sexshops ook wel dat jongere hier behoefte aan hebben.

Toegevoegd na 7 minuten:
En mag je ook een pornofilm of sextoys aan een minderjarige geven? Ja, dat mag gewoon. Of hij of zij die ook wil of kan gebruiken is een ander verhaal.
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Kun je dit onderbouwen?
Als het gaat om een onschuldige plagerijtje, dan mag er veel. Let wel op dat sommige artikelen echt 18+ zijn en sommige artikelen meer in de wat lievere plaag sfeer zitten.

Dus een lieve zacht kleine dildo mag wel, maar de grote tarzan met turbo is toch voor de 30'er die wel wat meer spanning wil.

Niet voor niets in soft en hard porno artikelen. Jongeren van 15 en 16 weten echt wel wat er te koop is in de wereld, maar sommige zaken weten ze wel, maar vinden ze toch echt iets wat oude mannetjes in regenjassen dienen te kopen.

Als de ouders echt van de kleur verschieten, dan kun je altijd van maken, dat de Sint zich in naam of leeftijd heeft vergist. En dat het voor de ouders bedoelt is.

Toegevoegd na 4 minuten:
Mijn antwoord is niet zo duidelijk. Zowel bij films als bij dildo's zijn er soft en hard porno varianten. En kunt altijd onduidelijk naam op het kadootje zetten. Als iets vragen waar ze te jong voor zijn, dan krijgen ze het wel, maar moeten wachten tot ze oud genoeg zijn. En het is toch niet jullie schuld als ze hun kado's een aantal jaar te vroeg openen???

Toegevoegd na 8 minuten:
Als je iets namens opa-piet of sinterklaas koopt hou dan rekening mee dat de Sint en zeker opa-piet een dagje ouder wordt en het inschatten van de leeftijd stuk lastiger wordt en dat je opa-piet en zeker sinterklaas een handje kunt helpen. Alleen zitten er sommige plaagpieten tussen die van houden om opa-piet in de maling te nemen.