Kan Joran van der Sloot ook in Amerika berecht worden voor de verdwijning van Natalee Holloway? of kan dat alleen in Aruba omdat het daar is gebeurd.

Uit nieuwsgierigheid.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Antwoorden (2)

In principe kunnen verdachten van strafbare feiten alleen vervolgd worden in de staat waar ze het strafbare feit gepleegd hebben. Ook de straf die ze daarvoor opgelegd krijgen kan in principe alleen in die staat worden uitgezeten.

Strafrechtelijke vervolging staat in principe dus los van de nationaliteit van een slachtoffer of van de dader.

Nederland levert wel onderdanen uit aan Amerika, maar dat lijkt vooral met drugssmokkel te maken te hebben. Zo vroeg Amerika uitlevering van Kenneth M., omdat hij xtc pillen had opgestuurd. Kenneth M. was zelf nooit in Amerika geweest.
6 jaar geleden
teusvh
6 jaar geleden
Dit antwoord gaat over uitleveren. Amerika mag, net als alle landen, een vervolging starten tegen iemand die wat heeft misdreven tegen een burger of bedrijf van dat land, of tegen de staat zelf. Moeten ze de dader wel kunnen pakken natuurlijk. Dat Nederland onderdanen uitlevert is wel heel bijzonder. Heeft er mee te maken dat we bij Amerika in het gevlei willen blijven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nederlandse onderdanen kunnen op verzoek en na een rechterlijke uitspraak uitgeleverd worden aan Amerika.
Dit is niet omdat Nederland in gevlei wil komen maar op grond van het Uitleveringsverdrag van 24 juni 1980. Door een wijziging in 1986 van de uitleveringswet is het mogelijk dat Nederland haar onderdanen aan Amerika overdraagt ter berechting.
http://wetten.overheid.nl/BWBV0001032/2010-02-01
Aan de VS uitgeleverde Nederlandse verdachten zijn altijd terugkomen en bij een eventuele opgelegde celstraf wordt deze straf in Nederland uitgezeten. Er verblijven wel Nederlanders in Amerikaanse gevangenissen, maar niet via een Nederlands-Amerikaanse uitleveringsprocedure.
Joran van der Sloot wordt niet berecht wegens de verdwijning van Natalee Holloway, noch in de VS noch in welk ander land ook, aangezien hij hiervoor nooit is vervolgd.

Een verzoek voor berechting voor afpersing van de moeder van Natalee Holloway is door de VS niet aan Nederland gedaan maar aan het Peruaanse gerechtshof.
Het Hooggerechtshof in Peru heeft op 8 maart 2014 bekend gemaakt dat Van der Sloot na het uitzitten van zijn straf aan de Verenigde Staten zal worden uitgeleverd waar hij terecht zal staan voor afpersing.
De uitspraak van het Peruaanse Hooggerechtshof te Lima is gepubliceerd in het staatsblad La Peruana d.d. 9 maart 2014

Als hij zijn straf van 28 jaar cel in Peru heeft uitgezeten staat, zoals nu de regels gelden, niets een uitlevering van Joran van der Sloot aan de VS nog in de weg.

Toegevoegd na 2 uur:
Link van Staatsblad La Peruana gevonden, helaas alleen in de Spaanse taal.
https://www.mef.gob.pe/contenidos/servicios_web/conectamef/pdf/normas_legales_2012/NL20140309.pdf