door een hond gebeten wat hoort de politie te doen?

Mijn buurjongen is gebeten door een hond van de buren niet op het terrein van de buren!!
nu deden zijn ouders aangifte en de reactie van de politie was:Dat het niet de eigenaars schuld was en dat de eigenaar van de hond de hond niet zou hebben aangespoord.
nou vraag ik mij af is dit juridisch gezien correct?

Toegevoegd na 28 minuten:
de hond was niet aangelijnd en de buurjongen moest er langs om naar de wei te gaan het ras was een rottweiler en deze heeft al verschilenden incidenten gehad(wat niet ligt aan de hond maar aan de baas van de hond opvoeding enz)
zoals in het geslachtsdeel van een hond bijten en een vrouw gebeten

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.2K

Antwoorden (6)

Dat ligt (gelukkig) helemaal aan de situatie.
Er zijn natuurlijk omstandigheden waarmee je (en de politie) rekening moet houden zoals, Wat was de oorzaak dat de hond bee is de hond agressief, schrok de hond, was het speelsheid, etc etc..

Natuurlijk mag een hond niet bijten maar ik herinner mijzelf altijd het verhaal van de hond die afgemaakt werd omdat hij een jongen gebeten had.... na dat de hond al dood was ontdekte ze ruim 200 nietjes in zijn lichaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijtincidenten hoeven niet altijd de schuld van de hond te zijn. Om een beeld van het voorval te hebben, heb je veel meer informatie nodig.
Was de hond aangelijnd. Is de hond op de jongen afgegaan, of de jongen op de hond. Is de hond in een hoek gedreven. Had de jongen iets in de hand wat de hond lekker vond en ruw heeft afgepakt?????
Je begrijpt dat er geen zinnig woord over te zeggen valt, als niet alles is uitgeplozen.
Ik weet uit ervaring dat kinderen honden kunnen tergen. Niet iedere hond zal zichzelf verdedigen, maar die het wel doen zijn altijd "de gebeten hond".
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Juridisch gezien is het correct, de hond is niet als wapen gebruikt en kan er geen strafrechtelijk onderzoek worden opgestart naar mishandeling.

Politie dient wel in actie te komen en een onderzoek te starten of de hond mogelijk aangemerkt kan worden als een R.A.D. (regeling agressieve dieren) dieren naar de uitkomsten van dat onderzoek handelen.

Overigens kunnen de ouders van de buurjongen wel de andere buren aansprakelijk stellen voor de geleden schade.

Toegevoegd na 9 uur:
Mocht politie niet handelen kunt u de burgemeester van uw gemeente verzoeken handelend op te treden, zeker als er meer bijtincidenten zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgen s mij moet de politie inderdaad eens met die buren gaan praten om zelf vast te stellen of de hond gevaarlijk is of niet. Mocht er schade zijn ontstaan dan moet de eigenaar van de hond aansprakelijk gesteld worden. Schade is hoogstwaarschijnlijk gewoon gedekt door de AVP, aansprakelijkheidsverzekering voor Particulieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over het algemeen heeft een hond een reden als het bijt tenzij die hond vals is en niet aangelijnd buiten zijn huis.

Veel mensen en kinderen vinden honden geweldig, schattig en zonder die hond te kennen willen ze die altijd aaien of ermee stoeien en ravotten. Een jong hondje heeft daar de energie voor, een oudere hond niet meer. De leeftijd van de hond zie je niet aan de buitenkant natuurlijk maar volwassenen en kinderen moeten leren dat niet ieder mens, maar ook niet iedere hond het fijn vind aangeraakt te worden. Een mens kan dit zeggen, een hond kan niet praten, die kan het alleen non-verbaal laten blijken, grommen en tanden laten zien.
Veel mensen en kinderen zien dit als speelsheid, maar ze kunnen het beter als waarschuwing zien.

Deze jongen is dus gebeten, zonder de situatie te kennen is het moeilijk beoordelen of de hond gewoon vals was of omdat de buurjongen de hond gewoon uitdaagde. In het eerste geval zal de politie de hond in beslag nemen, in het 2e geval zal de politie niets kunnen doen, de buurjongen zal hooguit geleerd hebben voortaan de hond met rust te laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
+ dit is een duidelijk antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zoals Theodbn stelt.
De politie komt pas in actie als een mens de hond aanzet om aan te vallen. In alle andere gevallen is het geen strafrecht probleem (politie), maar een burgerlijk recht probleem. Dat mag je helemaal zelf of met een door jou betaalde advocaat uitzoeken. Maar als je op de openbare weg gebeten bent is de eigenaar wel verantwoordelijk voor het niet aangelijnd zijn van de hond. Daar kun je de gemeente op aanspreken. De hebben wel eens gemeentelijke handhavings ambtenaren, die kunnen de eigenaar aanspreken op zijn gedrag met het los laten lopen van zijn hond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, honden moeten zijn aangelijnd. In mijn eerste zin gaf ik al aan (misschien niet helemaal duidelijk als ik het nu lees) dat de eigenaar de hond moet hebben aangelijnd om minder verantwoordelijk te zijn als het bijt. Dan kan de eigenaar, als hij het vermoed de hond terugtrekken. De toevoeging in de vraag was trouwens na mijn antwoord geplaatst dus daar kan ik weinig aan doen.
Ook al is dit antwoord niet populair bij dierenliefhebbers maar de politie heeft niet juist gehandeld.
De eigenaar van de hond behoort er volgens de wet zorg voor te dragen dat zijn hond niet onaangelijnd op de openbare kan komen, en dient als zodanig ook een zodanige omheining te hebben om daar zorg voor te dragen.
Politie had dus procesverbaal op moeten maken, ook al gezien het al eerder is voorgevallen was zelfs reden geweest om de hond in beslag te nemen.