Kan de Nederlandse overheid commerciële tv zenders dwingen hun (Nederlandstalige) programma's te ondertitelen?

Het valt me op dat commerciële tv zenders programma's met relatief veel kijkers ondertitelen, maar de meeste (eigen) programma's niet.

Voor doven en slechthorenden zou het wellicht prettig zijn als alle programma's van de RTL en SBS groep met teletekst 888 mee te lezen zijn.

Maar nu vraag ik me dus af in hoeverre de Nederlandse overheid macht heeft over de commerciële zenders.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan zou er een wet aangenomen moeten worden. Of de minister zou kunnen proberen macht uit te oefenen(door te praten of te dreigen met een wet). Maar dwingen zonder wet zal niet gaan.

Antwoorden (1)

Allereerst moeten we de commerciële zenders even onderverdelen in de Nederlandse en buitenlandse zenders. RTL is zoals je wellicht weet Luxemburgs, en valt daarom niet onder de Nederlandse wetgeving. Dus die kunnen wij hier buiten beschouwing laten. De overheid is wel bezig om ervoor te zorgen dat het ook bij de RTL verplicht is, maar dat is nog niet aan de orde.

Wat betreft de Nederlandse commerciële zenders, de overheid kan de Nederlandse commerciële zenders verplichten hun programma's te ondertitelen. Dit is besloten op 30 juni 2006 door het kabinet destijds. En dit verplicht stellen gebeurt ook. Zo moesten SBS, Veronica en NET 5 in 2008 minimaal 15% van hun programma's ondertitelen. Dit percentage stijgt jaarlijks in 2009, 2010 en 2011 respectievelijk met 25%, 35% en 50%.

Dus kortom, ja de overheid kan dit verplicht voor Nederlandse commerciële zenders stellen en doet dit ook al voor een gedeelte. Deze is over het algemeen ook te vinden op teletekst pagina 888.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens, RTL heeft een tijdje geleden wel laten weten dat het ernaar streeft om dit jaar ook de helft van de Nederlandstalige programma's te ondertitelen. Kan nog geen bron vinden dat dit ook echt een kabinetsbesluit is geweest, alleen dat een aantal partijen hiertoe hebben opgeroepen. Dus ik ga gewoon nog uit van mijn bovenstaand antwoord hierover dat dit nog niet wettelijk verplicht is gesteld.

Toegevoegd na 25 minuten:
Ik moet jouw aanvullende vraag in de reactie van deze vraag even via een antwoord uitbreiding beantwoorden, omdat ik als niveau 1 lid geen reactie's meer kan plaatsen vandaag (limiet).

RTL 4 heeft een Luxemburgse uitzendlicentie en is statuair gevestigd in Luxemburg. Ik ben geen fiscalist, dus ik weet niet precies hoe het met de belastingen geregeld is. Als advocaat kan ik je wel vertellen dat de uitspraak van de Nederlandse rechter wel bindend is. Dit te maken met het feit dat RTL in Nederland uitzendt. Omdat RTL formeel in Luxemburg gevestigd zit, geldt bepaalde Nederlandse wet- en regelgeving in principe niet. Met naduk op bepaalde, onder andere dus of ondertiteling verplicht kan worden gesteld. Maar ook regelgeving met betrekking tot reclame en sponsoring kunnen worden ontweken. Ik citeer van Wikipedia: "De zender is statutair/formeel gevestigd in Luxemburg en kan daardoor bepaalde Nederlandse regelgeving (bijvoorbeeld met betrekking tot reclame en sponsoring) ontwijken. Dit dankzij het gebrek aan toezicht. Toegegeven, het zit juridisch wat ingewikkeld in elkaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"RTL is zoals je wellicht weet Luxemburgs, en valt daarom niet onder de Nederlandse wetgeving." Betekent dit ook dat ze geen belasting betalen aan de Nederlandse staat maar aan die van Luxemburg? En het kortgeding aangaande "gepest" in Luxemburg had moeten plaatsvinden? Als RTL niet onder de Nederlandse wetgeving is de uitspraak van de rechter indeze irrelevant. http://www.nrc.nl/nieuws/2014/05/16/rechtbank-verbiedt-uitzending-rtl-programma-project-p/