Daar zijn geen andere namen voor. Het is arbeidskorting: een korting op je inkomstenbelasting en premie volksverzekering. Dat betekent dat je minder belasting en premies hoeft te betalen. Iedereen die werkt heeft recht op de arbeidskorting. De arbeidskorting is een percentage van je inkomen uit werk. Het maakt hierbij niet uit of het gaat om looninkomen, winst uit onderneming of andere inkomsten uit huidige arbeid.
De arbeidskorting is onderdeel van de loonheffingskorting. Het is echter geen aftrekpost, maar een korting op de loonheffing. Je kunt de verrekende arbeidskorting terugvinden op de jaaropgaaf. De hoogte van de arbeidskorting is afhankelijk van je inkomen en van je leeftijd aan het begin van het kalenderjaar.
Wanneer je een wisselend loon hebt of slechts een deel van het jaar loon hebt ontvangen, kan de arbeidskorting hoger zijn dan de korting waarop je daadwerkelijk recht hebt. In dit geval behoud je het recht op de verrekende arbeidskorting tot het wettelijke maximum.
Amadea