Mag ik een deurverkoper weigeren aan de deur, en wat kan ik doen als hij terug blijft komen?

Vandaag kwam een mannetje van KPN aan de deur. Hij vroeg of mn ouders er waren. Die waren er niet. Ik weet zeker dat ze geen interesse hebben. Mag ik dan als (mede-) bewoner de verkoper verbieden nog eens langs te komen? en wat kan ik doen als hij nog eens langskomt?

Toegevoegd na 52 seconden:
We zijn overigens op geen enkele manier klant van KPN, dus hij kan alleen voor colportage komen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.4K

Het beste antwoord

Heb even iets voor je gemaakt.
- Uitprinten
- Waterbestendig maken met transparant folie of lamineren
- 2-zijdig kleefband op achterkant
- Opplakken ooghoogte
- Klaar!

Toegevoegd na 9 uur:
Het is economischer als je tegelijkertijd er meer van maakt op zo'n A4-tje.
De lamineringskosten blijven dan hetzelfde.
Je krijgt ongetwijfeld reacties van "Die wil ik ook!"
Natuurlijk zeg je dan: "Vriend dat wil ik graag voor je doen; tegemoetkoming in de kosten 1,50, morgen klaar!"
Het is niet verstandig te zeggen dat je er al een paar op voorraad hebt.
Je helpt daarmee iemand, terwijl je zelf daarmee uit de kosten komt.
Zo leer je ook omgaan met dit recessie-tijdperk.
Leuker kunnen wij het niet maken! Wie zei dat ook weer?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuke en creatieve oplossing! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
deze sticker,en evt. nog een deurspion/kijkgaatje in deur om te zien of er een vreemd persoon voor de deur staat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afhankelijk van de situatie ter plaatse zou dit een welkome aanvulling kunnen zijn naast de sticker.
Elk voordeel heb zijn nadeel zei iemand.
Kijkgaatje prima maar...
- Om te spieken moet je alsnog naar de voordeur lopen.
- Is iets duurder; meer werk; misschien zonde van de voordeur.
- Een geroutineerde verkoper ziet dat direct en gaat een stap opzij staan.
- Het gevolg van niet open doen is dat men vaker gaat aanbellen.
- Met een notering "Niet thuis aangetroffen", komt men geheid op een andere keer terug. Fatsoenshalve zou de sticker ruim voldoende moeten zijn, maar verkopers op provisiebasis zeggen liever: "Sorry mevrouw; had ik niet gezien maar...." en komen dan alsnog met hun verhaal.
» Wijs streng op de sticker » "Goedendag !" » Sluit deur !
--Die zien we niet meer terug--- POM-POM !!--
Nu met zijn allen....

Andere antwoorden (5)

Verkopers aan de deur zijn vrij om dat te doen en terug te komen. Natuurlijk kun je zelf aangeven als (mede) bewoner van het huis dat je niet meer wenst dat hij langs komt. Daarna ligt het aan zijn fatsoen of hij weer langskomt of niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, je kunt tegen die verkoper zeggen:

Aan de deur wordt niet gekocht!!
U hoeft niet terug te komen!
Mijn ouders willen NIET met u praten!
Wij hebben geen interesse, dus blijf maar weg.

Ik ben overigens zelf gestopt met vriendelijk zijn
tegen mensen die aan de deur iets willen verkopen,
[of aan de telefoon].
Ik zeg altijd meteen: geen belangstelling! en
doe de deur weer dicht. Klaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eens. +1
Sterker nog, als ik naar de deur loop en herken ze als verkoper doe ik niet eens open.
Naast het bel-me-niet-register voor dergelijke verkooppraatjes via de telefoon is er nu ook het bel-niet-aan-register voor dit soort situaties. Daar kun je je registreren en dan mogen bedrijven niet meer (aan)bellen. Doen ze dat toch dan kun je ze laten registreren en kunnen ze een boete krijgen.

Toegevoegd na 2 minuten:
OK dat register is helaas nog een voorstel, je hebt wel stickers die lijken op de stickers tegen reclame en dergelijke.

Wie niet lastig gevallen wil worden, kan nu wel een Bel-niet-aan-sticker op zijn deur plakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt ook stoppen met de deur te openen. De lui die wat willen verkopen herken je al op een kilometer afstand. Dichtlaten die deur. Heb je ook geen discussie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 van mij. :)
Aan de telefoon leg ik hem er ook naast als ze toch doorgaan nadat ik heb gezegd dat ik geen belangstelling heb.
Je kunt het verbieden maar daar hoeft de persoon aan wie je het verbiedt zich niets van aan te trekken. Het is namelijk niet verboden om bij iemand aan te bellen, ook al staat hij op dat moment op 'jouw grond'. Of het nu voor collecteren voor de Hartstichting is, de verkoop van kinderpostzegels of voor het verkopen van energie.

Het zou anders worden als je het bekende "verboden toegangbordje" neer zou hangen op de plek waar "jouw grond" begint. Of daar een afzetting neerzet met prikkeldraad, een hek of een muur, met daarin een poort of deur, die altijd op slot is en alleen geopend wordt voor het binnenlaten of uitlaten van personen en/of goederen.
Computoon