Is een prijsofferte bindend ?

Stel je krijgt van een prijsofferte voor aankoop van een wagen , is deze offerte bindend ? Moeten ze zich dus houden aan de prijs vermeld op de offerte ?

6 jaar geleden
in: Wetgeving
4.3K
Reddie
6 jaar geleden
Een offerte in normaliter beperkt houdbaar.
Dit staat op de offerte.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, staat vaak bij voorbehouden aan typefouten. Anders ga je claimen dat je die Audi R8 mee will krijgen voor €10.000 terwijl de dealer €100.000 wil hebben door een stom nulletje.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Prijsofferte is toch niet meer dan een prijzenlijst wat je aanvraagt voor datgene wat je wil hebben bijv kozijnen. In overleg kan het meer/minder worden. Het is pas definitief als er een handtekening is gezet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als het geen vrijblijvende offerte is wel, maar vaak is het dan wel exclusief extra opties en kosten, dus je zult wel goed de kleine lettertjes moeten lezen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En soms komt een aanbieder of verkoper niet onder een typ fout uit. Maar dat zijn uitzonderingen en halen meestal de krant. Of juist niet, dan kun je gebruik maken van de offerte op voorwaarde dat je openbaar maakt voor welke prijs. Soms is een verkoper sportief en geeft toe dat de offerte te laag is en dat het eenmalige offerte is. Voor unieke zaken wordt er offerte gemaakt, maar blijkt achteraf dat de kosten hoger zijn de afgesproken prijs. Als het gaat om grotere bedragen is er altijd een ontsnappingsclause voor te voorkomen de offerte in beton is gegoten. En soms is het een offerte om te weten aan welk bedrag je moet denken. Dan mag de definitieve offerte niet sterk afwijken van de voorlopige offerte. Het voorbeeld is de reclame van de vliegen op Parijs voor 10 euro, dan moet het ook mogelijk zijn in de praktijk om te vliegen voor 10 euro, Alleen zal je wel verplicht zijn om ook andere diensten af te nemen. Of zal het zijn zonder belasting.

Het beste antwoord

Ja, als het een vaste offerte betreft. Daarin staat een geldigheidstermijn genoemd van die offerte. Als de klant binnen die termijn ingaat op het aanbod, moet de verkoper leveren voor de prijs in de offerte.

Nee als het een vrijblijvende offerte betreft. De verkoper kan de prijs wijzigen als hij wil.

Als klant heb je dus het meest aan een vaste offerte.
Computoon
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding (van dat aanbod). Een aanbod is niet vrijblijvend, behalve als darbij nadrukkelijk een voorbehoud is gemaakt. Bijvoorbeeld: binnen 5 minuten beslissen. Maar kijk ook goed naar de kleine lettertjes! Garagebedrijven hebben daarin altijd iets staan als: onder voorbehoud van goedkeuring door de directe. Dan is het aanbod dus vrijblijvend.
Algemene uitzondering: als je had kunnen (en moeten) begrijpen dat de verkoper zich vergist, ook dan kun je hem niet aan de offerte houden.
teusvh