Kan de werknemer verplicht worden de studiekosten te betalen wanneer het contract van rechtswege afloopt en de werknemer niet wil verlengen?

Een kennis van mij heeft een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd (zes maanden) en is bezig met het behalen van een studie en een rijbewijs om daarna een uitgebreidere functie te krijgen bij ditzelfde bedrijf. De studiekosten en de kosten voor het behalen van het rijbewijs worden betaald door de werkgever. Wel heeft de werkgever blijk gegeven dat hij het fijn vindt als de werkneemster nog enkele jaren bij hem in dienst blijft.

Nu vroeg zij zich af of zij verplicht kan worden deze studiekosten te betalen wanneer zij na het contract van zes maanden bij de huidige werkgever weg wil. Er is slechts een mondelinge afspraak dat de studiekosten betaald worden door de werkgever.

Kortom:
- Kan de werknemer verplicht worden de studiekosten te hoeven betalen indien deze weggaat bij de werkgever terwijl er mondeling is afgesproken dat de werkgever de studiekosten betaalt?
- Is de werknemer verplicht om nog enkele jaren bij het bedrijf in dienst te blijven wanneer de studie is gehaald?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Staat dit verder niet in zijn CAO? Heb zelf mee gemaakt in de Drogisterij branche waarbij ik een studie kon volgen. Wat duidelijk in het CAO stond was dat ik na het volgen van de studie minimaal een aantal jaar moet blijven. Indien ik dit niet deed moest ik 75% of 50% terugbetalen, wat afhangt van de periode dat je vertrekt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Laten we het buiten de wet om eerst eens hebben over fatsoen.
Als je baas een opleiding en een rijbewijs betaalt en je smeert m gelijk daarna dan ben je op zn zachts gezegd fout bezig.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Precies, wat je zegt @Deaal. Hoe kun je nou denken dat de werkgever een filantropische instelling is? Niets is gratis beste @Furious, helemaal niets.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Iedereen lijkt uit te gaan van ontslag nemen. Maar het gaat hier om weigeren van een nieuwe aanstelling. Ik weet het antwoord op de vraag niet. Maar een aanstelling weigeren is compleet anders dan ontslag nemen. Mogelijk zijn de regels dan ook anders.

Het beste antwoord

Ja, maar dat moet wel vooraf overeengekomen zijn. Dat kan via een CAO maar dat hoeft niet. Een werkgever kan tijdens de arbeidsovereenkomst een aparte studieovereenkomst met de werknemer aangaan waaraan de verschillende rechten en plichten staan. Gebruikelijk is een terugbetalingspercentage dat jaarlijks lager wordt en een maximum tijdsduur van 3 jaar.

Toegevoegd na 11 minuten:
Er is geen wettelijke regeling voor het studiebeding maar er is wel jurisprudentie over. Zo is o.a. een schriftelijke vastlegging van belang, het afnemende percentage en de maximale "geldigheidsduur".

Studiebeding of niet: een werknemer kan altijd weg als hij zich houdt aan de wettelijke regels. Maar er is natuurlijk ook nog de regel dat een werknemer zich als een goed werknemer dient te gedragen. Ertussenuit knijpen en weigeren om een cent van de studiekosten terug te betalen omdat een werkgever de studieovereenkomst alleen mondeling is aangegaan waardoor terugvordering juridisch zeer problematisch wordt: dat getuigt niet van goed werknemerschap.
Computoon
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, in verschillende CAO's is deze clausule opgenomen. Meestal gaat het over twee jaar. Binnen 1 jaar ontslag nemen is 75% terugbetalen, na 1 jaar (binnen 2 jaar) nog 50%. Deze getallen kunnen per CAO of bedrijfstak afwijken.
jc54