Ik verhuis, moet ik dit nu bij alle postbedrijven doorgeven omdat de postmarkt is geliberaliseerd?

Eerder was TNT de enige met een verhuisservice. Wordt mijn verhuizing wel aan iedereen doorgegeven als ik daar gebruik van maak?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Het beste antwoord

Sinds de postmarkt is opengesteld kan er nu ook post worden bezorgd door andere postbedrijven dan TNT.
Als je verhuist kun je van twee verschillende dingen gebruik maken.
1) Doorstuurservice:
Post laten doorsturen naar je nieuwe adres.
Je kunt dan op het nieuwe adres zien waar een sticker op zit en die kun je een adreswijziging sturen.
Dit doet alleen de TNT en geldt alleen voor post die ook met TNT verstuurd wordt en loop je de kans dat een hoop post niet wordt doorgestuurd. (zie bron) Ook mag er niemand achterblijven op het oude adres met dezelfde achternaam.

2) Verhuisservice:
Verhuisbericht doorgeven aan instanties die jou adres in hun bestand hebben.
Met de TNT verhuisservice kun je uit een lijst van 300 instanties aanvinken welke je wilt informeren. Andere postbedrijven hebben zoiets niet volgens mij.
Verhuisvriend.nl zegt al (waarschijnlijk >300 instanties)
je adreswijzigingen door te kunnen geven en meent dat je dan geen doorstuurservice meer nodig hebt. (zie tweede bron)
DHL biedt de deze laatste ook aan via hun website (zie derde bron)
Sandd zegt dit niet te hebben, maar wellicht in de toekomst. (zie vierde bron)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over TNT lees je niet de beste berichten tegenwoordig. Heb Verhuisvriend.nl eens bekeken een daar een soort verhuisboekje waarmee ik instanties mijn verhuisbericht kan sturen. Als ik dit goed doe, dan zou post doorsturen inderdaad overbodig moeten zijn. Ik ga het proberen, kan eventueel na mijn verhuizing ook nog dingen toe voegen. Erg overzichtelijk trouwens. Thnx!

Andere antwoorden (1)

Dti zegt TNT: "Post die toch aan uw oude adres geadresseerd is, sturen we direct voor u door. TNT Post kan alleen post doorzenden die ook door TNT Post wordt bezorgd. Pakketten worden niet doorgezonden. "

Reli en Sandd hebben naar eigen zeggen geen verhuisservice. Er is nog een ander bedrijf wat je misschien kan helpen, zie de tweede bron...

Succes ermee!