Wat is de minimum en de maximum straf bij dood door schuld?

Toegevoegd na 2 minuten:
Bedenk me net dat er geen minimum straffen zijn...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als Geert zijn zin krijgt binnenkort wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat was ook even de reden dat ik abuis was...

Antwoorden (3)

Maximum 2 jaar. Hier kan van afgeweken worden bijv. bij aantoonbare grove nalatigheid
jc54
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en wat word zoal verstaan onder 'grove nalatigheid'?
jc54
14 jaar geleden
Als bijvoorbeeld iemand mensen smokkelt in een container, en niet zorgt voor voldoende verse lucht en evt. eten of drinken, en dien ten gevolge overlijden mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maximum is maximum.Er kunnen wel verzwarende omstandigheden bijkomen waardoor de straf hoger wordt, maar dat moet wel in de wet aangegeven zijn.
Bijvoorbeeld: Ontucht daar staat een strafvoor.Deze kan hoger worden als de ontuchtpleger iemand ie waar het slachtoffer van afhankelijk is - leraar - politie - verzorger enz.
De maximumstraf is te vinden in artikel 307 van het Wetboek van Strafrecht:

1. Hij aan wiens schuld de dood van een ander te wijten is, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 2 jaren of geldboete van de vierde categorie.
2. Indien de schuld bestaat in roekeloosheid, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 4 jaren of geldboete van de vierde categorie.

Een geldboete van de vierde categorie is maximaal € 18.500,- (situatie in 2009).

Toegevoegd na 5 minuten:
Het minimumbedrag van een geldboete is € 3,-.
Antoni
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol meen je dat serieus van die geldboeten? Je zou er dus met 3 euro vanaf kunnen komen?
Antoni
14 jaar geleden
Ja, in artikel 23 van het Wetboek van Strafrecht staat dat het bedrag van de geldboete ten minste € 3,- is. Dat geldt dus voor iedere geldboete. In theorie zou een rechter iemand die voor "Dood door schuld" wordt berecht, hiertoe dus kunnen veroordelen. In de praktijk zal het waarschijnlijk niet gebeuren. Overigens kan de "straf" nog lager zijn, als de rechter besluit, vanwege bijzondere omstandigheden, tot veroordeling zonder strafoplegging.
Antoni
14 jaar geleden
Een rechter houdt bij het bepalen van de straf rekening met de eis van het Openbaar Ministerie. Ook zal een rechter bij het bepalen van de straf rekening houden met de hoogte van de straf die in vergelijkbare zaken is opgelegd: wat is er in het verleden gebeurd in vergelijkbare zaken? ("jurisprudentie" heet dat).
Antoni
14 jaar geleden
Per 1 januari 2010 is de maximale hoogte van de geldboete (van de vierde categorie) verhoogd tot
€ 19.000,-. Zie http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/EersteBoek/TitelII/Artikel23/geldigheidsdatum_08-01-2010
De maximale strafbedreiging in Nederland is 25 jaar. In uitzonderlijke gevallen kan men levenslang eisen. Als er wettelijk maar 10 of 15 jaar te eisen valt en de rechter wil toch diegene voor langere tijd uit de maatschappij weren, dan kan de rechter nog TBS opleggen, die NA het uitzitten van de straf ten uitvoer moet worden gebracht.