Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn ex claimt helft opbrengst van mijn zomerhuisje, dat ik tijdens onze relatie heb gekocht van schenking ouders en lening op mijn naam.

We waren niet getrouwd, hadden geen samenlevingscontract, huisje stond op mijn naam en ik was kostwinner. Kan hij helft opbrangst van mij vragen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
604

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Alleen jij hebt er recht op zonder samenlevingscontract en andere wettelijke papieren zoals koopcontract en dergelijke. Hij heeft nergens recht op, geen helft van maar iets wat van jou is. Hij heeft alleen recht op de spullen die hij zelf gekocht heeft of zelf heeft ingebracht of gekregen.
Zonder samenlevingscontract zou je hem zelfs zonder iets de deur kunnen wijzen en zonder bewijs dat iets echt van hem is, staat hij met lege handen,als je dat zou willen.
Een rechter wil altijd bewijs zien in de vorm van een contract en handtekening.
(Lees meer...)
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nee, hij maakt geen schijn van kans. Niet op reageren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Als dit echt nergens "vast" staat hoeft dit niet.
Het is allemaal van jou en jullie hebben geen contracten met elkaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder contract of (ex)huwelijk kan hij vragen wat hij wil. Er was geen enkele officiële relatie en dus maakt een claim geen schijn van kans.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
nee hoor hoe durft hij..
als hij zijn eisen heeft moet jij zeggen ..
eis ik dat jij mij de helft van de lening terug betaald die ik er voor op heb genomen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jullie meer dan 4 jaar samen zijn geweest En samen inkomen heeft hij wettelijk een kans.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Maar hoe zou hij dat zonder huwelijksakte of samenlevingscontract moeten bewijzen? Dat hij toevallig op hetzelfde adres ingeschreven heeft gestaan, lijkt mij in ieder geval niet voldoende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een gezamelijk inkomen heb kan het via bank. En wat denk je van post. Of inschrijven waar je woont.
Als er contractueel niets is vastgelegd, kan hij in principe nergens aanspraak op maken...uiteraard is er altijd een tenzij te verzinnen, maar die kan ik zo snel niet opmaken uit deze vraag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals de zaken er nu voor staan is dat bezit van jou en niet van hem. Maar als hij persé wat wil delen, dan misschien de lening op jouw naam? ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is en blijft van jou, hij heeft geen enkel recht en kan die ook nergens krijgen.

Helmaal geen zorgen over maken, laat maar los, het kan écht niet!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in België behoort en blijft hetgeen men krijgt als schenking van de ouders tot de persoonlijke eigendom, zelfs als men gehuwd is, het feit wie kostwinner is speelt geen rol. dus in uw geval kan ex absoluut niets claimen. weet niet of dezelfde wetgeving geldt in Nederland
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding