Vanaf welke grootte van een voorwerp kun je een boete krijgen als je het op straat gooit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
TurfGraver
6 jaar geleden
Er is geen formaat voor afval gedefinieerd.
Kortom alles wat er niet hoort daar neergooien kan beboet worden.

Antwoorden (2)

Het moet zichtbaar zijn met het blote oog. Als het kleiner is, kun je er geen boete voor krijgen (tenzij de gevolgen ervan zicht- of meetbaar zijn).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
paulus811
6 jaar geleden
Je zou nog wel kunnen discussieren over het voorwerp zelf. Het maakt nogal een verschil of het een lege zak chips is of een afgebroken tak.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar de vraag is vanaf welke grootte je een bekeuring kunt krijgen als je een voorwerp op straat gooit. Ik stel dat het tenminste met het blote oog zichtbaar moet zijn. Dat wil nog niet zeggen dat je voor elk voorwerp dat met het blote oog zichtbaar is, een bekeuring krijgt wanneer je het op straat gooit. Dat is weer een andere kwestie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De grens ligt bij het meetbare. En het maakt uit of het wel of niet schade en/of overlast op levert. Het is niet want de vraagsteller als antwoord had verwacht, maar de beperking zit in het gooien en op straat. En alle voorwerpen die je kunt gooien op straat meetbaar. Niet alle voorwerpen die je kunt gooien zijn strafbaar. De grens ligt bij of het schade of overlast op levert. Persoonlijk vind ik dat je best geld op straat mag gooien zolang het mag geen overlast oplevert of een bal van uit je eigen tuin teruggooien de straat op op verzoek van kinderen. Ik zou wel even wachten tot ik zeker zou zijn dat het ook gevangen wordt, maar dat is persoonlijk. De grens ligt er ook bij of het direct opgeruimd word. Mijn grens ligt niet bij de grote, maar bij andere grenzen.
Als je straatafval bedoelt, dan kan je bij alles al een boete krijgen, zelfs bij een snoeppapiertje.