Ik heb in het verleden nep merken verkocht, maar heb dit verder met een advocaat opgelost geeft dit problemen?

Ik heb dus mijn eigen bedrijfje opgezet, maar nu bedacht ik me net dat ik in het verleden een brief van een advocaat heb gehad dat ik nep schoenen heb verkocht. De advocaat heb ik toen 750 euro betaald. Heb ik nu een strafblad en geeft dit problemen voor mijn eigen bedrijf?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
5.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
U krijgt een brief van de advocaat die schrijft dat u nepschoenen hebt verkocht, deze 'lost een geschil op' en u betaalt hem € 750,-- ??
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je hebt een strablad als je bent veroordeeld voor een stafbaar feit. Is er een rechtszaak geweest? Heeft de politie je gearresteerd?

Antwoorden (4)

Als de advocaat iets geregeld heeft, is er waarschijnlijk geschikt (met wederpartij of OM) en ben je dus niet veroordeeld voor een misdrijf of zware overtreding. Je hebt dan ook geen strafblad. Als het door justitie is geregistreerd kan het eventueel invloed hebben op een in de toekomst aan te vragen Verklaring Omtrent Gedrag, maar in de normale uitoefening van je bedrijf zal het geen problemen geven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
erotisi
6 jaar geleden
Met de wederpartij een schikking treffen zal niet op een strafblad komen maar met het OM wel denk (civiel cs strafrecht) "Voor misdrijven zijn de regels simpel. U krijgt een aantekening op uw justitiële documentatie vanaf het moment dat u wordt verdacht van een misdrijf en de zaak in behandeling is genomen door het Openbaar Ministerie. Wanneer de zaak vervolgens is afgedaan wordt de wijze van afdoening of de uitspraak vermeld op het strafblad. Dit betekent ten eerste dat ook een schikking (transactie) met het Openbaar Ministerie op het strafblad wordt vermeld. Het is dus niet zo dat u een strafblad kunt voorkomen door een transactievoorstel (bijvoorbeeld het betalen van een boete) te voldoen. U voorkomt daarmee uitsluitend dat u voor de rechter moet komen." http://www.kantoorvanbreukelen.nl/nieuws/het-strafblad-justitile-documentatie
svetivlas
6 jaar geleden
@NickBoven. Dan zou dus het OM naar een advocaat zijn gegaan met de klacht dat die meneer stout is geweest. Vervolgens stuurt de advocaat de stoutert een brief, stoutert betaald en de klus is geklaard.
Het paard zou dan de kar duwen ipv trekken. Mi komt het OM naar de stoute meneer en die gaat dan naar een advocaat en niet andersom.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@svetivlas Aangezien vraagsteller blijkbaar alleen post heeft gehad van een advocaat (van hem/haarzelf of van wederpartij?) en niet van justitie, neem ik aan dat er hier sprake is van een schikking met wederpartij en verder niet. Maar ja, dat zijn aannames bij gebrek aan verder informatie....
svetivlas
6 jaar geleden
@NickBoven. Dus "of OM" hoort er niet bij.
Klinkt beter, want justitie komt echt wel bij verdachte aankloppen ipv bij een advocaat. kunnen we dus concluderen dat meneer nergens bang voor hoeft te zij wat justitie betreft, en vat de civiele kant betreft zal meneer wel een vrijbrief hebben gekregen nadat hij de 700 betaald had.
Wat Nickboven zegt is inderdaad juist. Als er een schikking is getroffen, dan is dit waarschijnlijk met de partij zelf gedaan, maar het is ook heel goed mogelijk dat het toch geregistreerd is. Nep merken verkopen is namelijk strafbaar. Ook al ging het maar om een paar euro.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je hebt aan de rechthebbende € 750 moeten betalen via zijn advocaat. Dit betreft een civielrechtelijke schikking, geen strafrechtelijke. Er is waarschijnlijk niet eens aangifte gedaan, dus justitie weet niets van jouw oplichting. Je hebt daarom geen strafblad.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een civiel rechtelijke schikking? Strafrechtelijke schikking? Wat moet ik mij daarbij voorstellen Volgens vragensteller is er geen civiele procedure gestart, laat staan dat er een civiele rechter in beeld is.
Lees ik uw vraag goed? U krijgt een brief van een advocaat van de tegenpartij, u wordt beschuldigd van de verkoop van namaak merkartikelen, u lost het met een advocaat op en betaalt hem € 750,-- ??
Zoals u de vraag stelt, is er dus geen civielrechtelijke klacht ingediend via de rechtbank en kan er dus ook sowieso niets geregistreerd worden via Justis.

Het is de merkhouder die aan de hand van de hoeveelheid, door hem te bewijzen, verkochte namaak merkproducten de hoogte van de schadevergoeding eist.
U hebt dan de keuze: de merkenhouder het geëiste bedrag betalen, maar u kunt ook een tegenvoorstel doen omdat u niet op de hoogte was. Ook dient u na te gaan of de schadevergoeding wérkelijk door de merkenhouder is geëist.
De merkenhouder kan nl alleen schade claimen maar geen boete. Zij moeten de schade bewijzen of minstens aannemelijk maken.
Stel u hebt vijftig artikelen verkocht waarop de merkenhouder normaal € 10,-- winst maakt, dan is de schade € 500,-- ongeacht of u er € 20,-- of € 100,-- aan hebt verdiend. Meestal is het bij kleine eenpersoon-bedrijven moeilijk een bewijs te leveren van de juiste verkochte aantallen. Laat u het door een accountant verifiëren dan doet men dat onder voorbehoud van latere correctie naar beneden van de aantallen van de artikelen. Vijftig procent van de normale groothandelsprijs ex BTW is meestal het maximum wat de merkenhouder mag eisen. Wordt er geëist via de rechter dan moet de merkenhouder winstderving en aantallen bewijzen.
Aangezien u nergens meedeelt dat het een om procedure via de rechter gaat, kan er van een aantekening in de justitiële documentatie absoluut geen sprake zijn.
Er is ook geen sprake van een civielrechtelijke schikking nav een civielrechtelijke procedure met als uitspraak een civielrechtelijke-beschikking. Het gaat hier om een geschil en een schikking tussen twee (privaatrechtelijke) rechtspersonen.
Mijn antwoord en reactie op uw gestelde vraag luidt:
"Veel succes gewenst met uw eigen bedrijf en maakt u zich vooral geen onnodige zorgen".