Is het mogelijk om aan Parkour of Free Running te doen op een manier die niet in strijd is met regels of wetgeving?

Parkour en Free Running, twee relatief nieuwe "sporten", bestaan beide uit het beklimmen en bespringen van gebouwen, gemeentelijke eigendommen als bankjes, en eigenlijk alles wat er op straat voor handen is.
Vaak lijkt mij dit in strijd met regels en wetten.
Het zou bijvoorbeeld ook gezien kunnen worden als verstoring van de openbare orde... Of niet?
Kan men gewoon probleemloos aan Parkour doen, of kunnen er boetes worden verwacht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3K

Het beste antwoord

1. Het is verboden:
a. op of aan de weg te klimmen of zich te bevinden op een beeld, monument, overkapping, constructie, openbare toiletgelegenheid, voertuig, hekheining of andere afsluiting, verkeersmeubilair en daarvoor niet bestemd straatmeubilair;
b. op of aan de weg, openbaar water of andere voor publiek toegankelijke plaatsen, door hinderlijk of baldadig gedrag onnodig overlast of hinder voor omstanders, andere weggebruikers of bewoners van nabij de weg gelegen woningen te veroorzaken of zich zodanig op te houden dat onnodig overlast of hinder veroorzaakt wordt.
2. Het in het eerste lid gestelde verbod geldt niet voor zover artikel 424, 426bis of 431 van het Wetboek van Strafrecht of artikel 5 van de Wegenverkeersweg 1994 van toepassing is.

een aanrader is het dus niet als je geen boetes op je deurmat wil krijgen.....

stiekem doen, op eigen terrein wat hiervoor geschikt is of ter beschikking word gesteld lijkt me de beste oplossing als je risico durft te nemen en de adrenaline door je lijf wil laten gieren :O)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed, nuttig antwoord, dank je! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen dank! :)

Andere antwoorden (3)

Bij beide sporten is het de bedoeling dat je van a naar b gaat en alles op jouw pad gebruikt.Dus idd ook over huizen, schuurtjes, flats enzovoorts klimmen.
De politie in nederland doet er nogal eens moeilijk over omdat je zodra je op een huis klimt, je je op prive-terrein bevind.
Ook is het zo dat de meeste menden het niet kunnen waarderen als je via hun balkon naar een ander balkon springt, en het is nog gevaarlijk ook.
Dit zijn zeker redenen om de politie te bellen, omdat je volgens de nederlandse wet niemand in gevaar mag brengen (ook jezelf niet) en het woongenot van mensen niet mag verstoren.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben een liefhebber van parkoer en free-running.(om te zien dan;))
maar ik begrijp de mensen ook die ineens anderen over hun huis zien klimmen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In sommige Canadese steden wordt soms voor Parkour iets van een vergunning aangevraagd (en, klaarblijkelijk, verleend). Wat daarvan dan precies de termen en condities zijn weet ik niet (wel de blauwe maar niet de rode daken???)
Volgens mij wordt dit in Nederland niet zo gedaan. Probleemloos aan Parkour doen kan hier alleen, als je zo goed bent dat je niet gepakt wordt denk ik...
Om "verstoring van de openbare orde" aan de broek te krijgen, moet trouwens wel vrij eenduidig aangetoond worden dat je daadwerkelijk storend/schadelijk bent voor de veiligheid of decentie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tegenwoordig valt er een heleboel te plaatsen onder "verstoring van de openbare orde" zo ook dit free running, de enige manier waarop het niet strafbaar is, is als je het op eigen terrein doet, dan kan de politie je niks maken.