Chantage heet in de Nederlandse wet "afdreiging". Hierop staat max 3 jaar cel of max € 81.000,- geldboete.

Wetboek van strafrecht artikel 318 zegt namelijk:
Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, door bedreiging met smaad, smaadschrift of openbaring van een geheim iemand dwingt hetzij tot de afgifte van enig goed dat geheel of ten dele aan deze of aan een derde toebehoort, hetzij tot het aangaan van een schuld of het tenietdoen van een inschuld, hetzij tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, wordt als schuldig aan afdreiging, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vijfde categorie (=€ 81.000)

Op bedreiging staat max. 9 maanden cel of max een geldboete van de 3e categorie (=€8.100,-).

Het Wetboek van strafrecht artikel 284 zegt namelijk:
1. Met gevangenisstraf van ten hoogste negen maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft:
- 1°. hij die een ander door geweld of enige andere feitelijkheid of door bedreiging met geweld of enige andere feitelijkheid, gericht hetzij tegen die ander hetzij tegen derden, wederrechtelijk dwingt iets te doen, niet te doen of te dulden;
- °. hij die een ander door bedreiging met smaad of smaadschrift dwingt iets te doen, niet te doen of te dulden.
Poet
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de goede informatie.