Aanklacht wegens verkeerde jas aangetrokken ?

Vanmiddag was ik een restaurant met een vriendin, na het eten pak ik mijn jas van de openbare kapstok en we lopen richting de stad. Net een paar minuten later wordt ik tegen gehouden door een beveiligingsmedewerker omdat ik een jas gestolen zal hebben. Politie komt er ook nog bij en zonder pardon gearresteerd, wat blijkt heb ik verkeerde jas aangetrokken in het restaurant zonder iets gemerkt te hebben Gewoon simpel een vergissing, maar de eigenaar van de jas wild een aanklacht tegen mij indienen en deze heb ik ook gekregen. Na een boel papierwerk en uitleg mocht ik na 4 uur gaan van de politie. Ze kreeg gelijk omdat haar dure ketting in haar jas zat en ik voorkennis had, dus gezien had, dat ze de ketting in haar jaszak deed. De jas was hetzelfde als mijn jas ook aan kleur alleen een maatje kleiner.

Staat de eigenaar en politie in hen recht ondanks dat het voor mij een vergissing was.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K
Amadea
12 jaar geleden
Hoe kan het dat het jou niet opgevallen is dat de jas zo krap zat? Een maat kleiner moet je echt merken....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zij dacht natuurlijk dat ze te zwaar getafeld had ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is toch belachelijk dat iemand dure ketting in een jas aan de kapstok bewaard!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist Kamiel goed opgemerkt.
Niemand hangt zijn jas aan een openbare kapstok,,,en in het aanzien van aanwezigen haar dure halsketting in haar jaszak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat lijkt me zelfs nog eerder uitlokking.
Of een bullshit-vraag natuurlijk......die zijn er ook....

Antwoorden (5)

Toevallig pas nog geleerd, je bent pas strafbaar als je willens en wetens iets doet. Dit ging per ongeluk dus zal die andere vrouw geen poot om op te staan hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dat ging niet expres.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is voor de aanklager (die heeft bewijsplicht) dan ook moeilijk bewijzen dat het wel expres ging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal mee eens. bovendien is het natuurlijk niet slim om een dure ketting in je jas te laten zitten als je je jas ophangt in een openbare garderobe!
een vergissing is menselijk.
Ivana
12 jaar geleden
Inderdaad, als deze jas leek op je eigen jas, kunnen ze je niets maken. Dat kan iedereen gebeuren. Ik vind het niet eens zo gek. Rustig blijven. Vooral rustig blijven en uitleggen dat het echt per ongeluk was en hou de jassen dan maar eens (in het half duister) bij elkaar. Ze zullen de redelijkheid er van inzien dat je dit per ongeluk is overkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik ook eens gehad. Echter ik bemerkte het pas toen ik
s'nachts mijn voordeur wilde openen en de sleutel niet paste en dit meer dan 100 km van de plaats des delicts. Via het restaurant in contact gekomen met de eigenaar en halverwege de jassen omgeruild. Er zaten geen kostbaarheden in de jassen en dat maakt een groot verschil!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo nam ik per ongeluk een keer de verkeerde vrouw mee. Ik verloor de zaak omdat ze totaal niet leek op de mijne :-)
Kristal
12 jaar geleden
;-))))) Mokummer!! Ik zit te proesten hier!
Een vergissing is altijd moeilijk te bewijzen. Je schrijft ook dat je voorkennis had, dat je gezien hebt dat ze die ketting in haar jaszak deed? In dat geval ziet het er niet goed uit voor jou. Hopelijk krijg je een rechter die goed geluimd is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraagsteller liet een gelijkende jas achter dus is het aannemelijker te maken dat het een vergissing was dan dat het opzet was. Als het om de ketting ging was die er gewoon uit te pakken en had het minder opgevallen dan een jas meenemen en die van jezelf laten hangen.
De politie en de eigenaar staan in hun recht omdat er het vermoeden is van een strafbaar feit op heterdaad.

Of dat strafbare feit ook hard gemaakt kan worden dat is aan de rechter. Voor diefstal is opzet vereist. Dat betekend dat je willens en wetens het feit gepleegd hebt. Uit je verhaal haal ik dat niet maar als je getuigen hebt kan het raadzaam zijn die te laten getuigen bij een evt zitting.

De politie geeft geen gelijk, maar doet aan waarheidsvinding. De politie kan wel bemiddelen maar de waarheid is aan de rechter. In sommige gevallen kan de officier van justitie u een strafbeschikking of een schikkingsvoorstel doen. Dat betekend dat je de straf kan ondergaan (geldboete en/of taakstraf) en er dan vanaf bent Bent u het er niet mee eens dan kunt u het voor de rechter brengen. Lees in dat geval goed de brieven die ujenog thuisgestuurd gaat krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga morgen eens even terug naar dat restaurant.
Neem je kamera mee,en maak eens een paar foto,s van waar je zat.
Aan welke tafel,,,en vandaar het zicht op de openbare kapstok waar de jas hing.
Maak overal maar gewoon foto,s van.
En vraag het bedienend personeel alles te bevestigen.
Want dat zijn jouw getuigen.
En zat jouw vriendin niet in de weg,bij het kijken naar de openbare kapstok.

Niemand in deze tijd anno 2011 doet een dure halsketting af en stopt deze in haar tas,,en hangt deze weg aan een openbare kapstok.
(En deed ze dat alleen ,,,of in het bijzijn van andere die evt haar getuigen kunnen zijn.)
Dat maak je mij niet wijs.

Of jouw verhaal klopt niet.???
Of je wordt genaaid.

In jouw verhaal staat niet dat je zicht had op de kapstok,of dat je wat gezien hebt.

Dat is het vermoeden van de persoon waarvan de jas,niet meer op de plaats was ,waar ze hem verwachtte.

Hoe was de verlichting in de buurt van de kapstok,,waar de jas hing.?
Dit wordt helemaal geen rechtzaak.
De tegenpartij heeft in mijn ogen geen poot om op te staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je schrijft dat in haar verhaal niet staat dat ze wat gezien heeft. Maar dat schrijft ze wél. Ik citeer: "Ze kreeg gelijk omdat haar dure ketting in haar jas zat en ik voorkennis had, dus gezien had, dat ze de ketting in haar jaszak deed."

Ik maak daaruit op dat ze gezien heeft dat er een ketting in die jaszak werd gestopt......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke imbeciel stopt er nu in een openbare gelegenheid ZICHTBAAR een DURE ketting in haar jaszak, en HOE kun je van meer dan 30 centimeter als leek ooit beoordelen dat het ding DUUR is en geen kermispruttel ? Voor het bij je houden van dure spullen is iemand ZELF verantwoordelijk, dus daar kunnen ze al helemaal niks mee. Ik vind het eerlijk gezegd een heel sterk verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me ook, iemand probeert een slecht subplotje voor een boek op ons uit?
De politie heeft jou aangehouden op verdenking van diefstal, dit is het wegnemen van een goed dat aan een ander toebehoort met het oogmerk van wederrechtelijke toe-eigening.

Je hebt een goed, namelijk de jas, van een ander meegenomen. Deze jas behoorde aan iemand anders toe, namelijk van de eigenaar van de jas. Voor zover is er genoeg bewijs.

Het probleem zit hem echter in het wederrechtelijk toe-eigenen. Jij was niet van plan om die jas toe te eigenen en zeker niet zonder toestemming van de eigenaar (wederrechtelijk).

De politie heeft jou gehoord over deze zaak en zal de zaak eventueel voorbrengen bij de officier van justitie. Dit mogen zij doen, omdat jij verdachte bent in deze situatie.

Hoogstwaarschijnlijk zal deze officier niet tot vervolging overgaan, dit is hij namelijk niet verplicht. Hij zal de zaak, zoals dat heet, seponeren onder code 02. Deze code houdt in dat er onvoldoende of niet overtuigend bewijs is.

Je hoeft je dus nergens druk over te maken. Maar om je vraag daadwerkelijk te beantwoorden: ja, de politie en de eigenaar staan in hun recht. Jij bent namelijk verdachte (let op: NIET dader).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+