Is hier een strafbaar feit gepleegd door Gelderland? Ervaarhetov.nl bleek geheel onbeveiligd.

http://tweakers.net/nieuws/67367/hackers-konden-door-lek-in-ov-site-bij-gegevens-168000-personen.html

http://www.iusmentis.com/maatschappij/privacy/persoonsgegevens/:
"Bedrijven die persoonsgegevens verwerken, dienen maatregelen te nemen (technisch en organisatorisch) om te voorkomen dat mensen hier ongeautoriseerde toegang toe krijgen. In veel gevallen is het dus nodig om deze gegevens te beveiligen, bijvoorbeeld door wachtwoorden en encryptie toe te passen op de databank. Bij verzending van gegevens (zoals bij het invullen van formulieren) wordt vaak het gebruik van beveiligde internetverbindingen zoals via SSL aangeraden."

Iets aanraden is geen verplichting - daar schiet geen hond wat mee op. Sterker nog - ik zou 't afraden om 't woord aanraden in zo'n wet te gebruiken. Maar 't lijkt me een soort samenvatting; niet de daadwerkelijke wettekst.

Het CPB bijvoorbeeld heeft geen rechten om bedrijven te vervolgen, toch? Een individueel iemand (iemand van die 168.000) zal ook nooit een rechtszaak in dezen starten - veel te duur. Hoe kunnen dan toch de verantwoordelijken gestraft worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Volgens het pikmeerarrest kunnen overheden niet strafrechtelijk vervolgd worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Iets slecht beveiligen is geen strafbaar feit. Misbruik maken van slechte beveiliging echter wel.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Iets"
Het gaat hier niet om een simpel "iets", maar om "iets" wat niet van jezelf is - de gegevens in die database zijn geen eigendom van het bedrijf, maar van de betreffende personen.
Zulks belangrijks als dit niet beveiligen: dat moet toch haast wel strafbaar zijn?
Hier is geen strafbaar feit gepleegd, omdat het - zelfs als geen grove nalatigheid wordt gepleegd - het altijd mogelijk zal zijn om gehackt te worden. Het is de wereld op zijn kop zetten om het slachtoffer tot dader te maken.
Maar, de wereld is in beweging, zie dit vonnis in Duitsland van deze week:

Een Duitse rechter heeft woensdag beslist dat het niet beveiligen van een wifi-netwerk kan leiden tot een boete van maximaal 100 euro. Het gerechtshof in Karlruhe stelt in een vonnis dat internetabonnees hun wlan-aansluiten met 'passende maatregelen' moeten beveiligen.
AWM