mogen gesprekken met de Jeugd Beschermings Tafel worden opgenomen?

in mijn omgeving is een stel wat met deze instantie te maken heeft; er bestaat enige onduidelijkheid over of die gesprekken mogen worden opgenomen

7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat mag als er geen zwaarwegende bezwaren zijn van de andere partij.
De opnames moeten wel met open vizier worden gemaakt. De opnames moeten strikt privé blijven en mogen onder geen enkele voorwaarden door derden worden beluisterd.

Het beste antwoord

Ja, je mag juridisch gezien een gesprek opnemen waar je zelf aan deelneemt, ook zonder mededeling aan en toestemming van wederpartij (al zijn er uitzonderingen, zoals de rechtbank).

De Nationale ombudsma heeft geprobeerd spelregels af te spreken. Van belang is dat overheden zich “transparant en toetsbaar [moeten] opstellen en zich een 'open houding' aanmeten”, aldus de Nationale ombudsman. De Nationale ombudsman heeft de volgende spelregels geformuleerd:

1. Een overheidsinstantie staat het maken van een geluidsopname toe, tenzij er zwaarwegende redenen zijn dit niet te doen. In dat geval biedt zij een alternatief aan.

2. Een overheidsinstantie heeft op de eigen website informatie staan over het opnemen van gesprekken.

3. Een burger maakt van te voren duidelijk dat hij een geluidsopname wil maken.

4. De burger verstrekt aan de overheidsinstantie een kopie van de opname als deze dat wenst (of vice versa als de overheidsinstantie de opname maakt).

5. Noch de burger noch een overheidsinstantie knipt of plakt in een geluidsopname, tenzij dit wordt meegedeeld.

6. Noch de burger noch een overheidsinstantie verstrekt zonder toestemming van de andere partij geluidsopnamen aan derden of maakt deze openbaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ plus
Intervence is een hele stap om een verzoek tot onderzoek aan de tafel in te brengen en vergt zorgvuldige voorbereiding.De informatie over de situatie van het kind vormt de basis voor een besluit dat zwaarwegend is.Het gaat om de veiligheid en de ontwikkeling van het kind en om de relatie met de ouders.Hier moet met grote zorgvuldigheid mee worden omgegaan. Dit kan wel eens een zwaarwegende omstandigheid zijn om geluidsopnames niet toe te staan.
bolt77
6 jaar geleden
dank!