Kent de verenigde staten (USA) voor elke staat een apart burgerlijk wetboek?

Vermoedelijk zullen die wetboeken wel veel op elkaar lijken, maar zijn ze hetzelfde of zitten er toch nog wel redelijk wat verschillen.

Zo kent dacht ik de ene staat wel het homohuwelijk en het andere niet. Maar is dat daar ook een civielrechterlijke zaak? En waar kunnen nog meer verschillen in zitten?

erotisi
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zover ik weet zijn die staatswetten zeer uitlopend, met allerlei bizarre en lachwekkende wetten. https://www.thrillist.com/entertainment/nation/weird-state-laws Maar is dat daar ook een civielrechterlijke zaak? Die zin snap ik niet. Waar is het een civielrechtelijke zaak? Als het wat is het strafrechtelijk lijkt me, vergelijk het met polygamie. Nu trouwens enkel op staatsniveau verboden: https://en.wikipedia.org/wiki/Polygamy_in_North_America#United_States
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Principieel kan een staat elke wet maken die niet in tegenspraak is met de federale wet. En eigenlijk zijn er zat wetten die ook nog eens tegen de federale wet ingaan. Neem de cannabis legalisatie wetten.
Antoni
7 jaar geleden
@erotisi, op https://en.wikipedia.org/wiki/Civil_code#Civil_codes_in_the_Americas vind je hierover alleen deze informatie: "In the United States, codification appears to be widespread at a first glance, but U.S. legal codes are actually collections of common law rules and a variety of ad hoc statutes; that is, they do not aspire to complete logical coherence. For example, the California Civil Code largely codifies common law doctrine and is very different in form and content from all other civil codes. In 1825, Haiti promulgated a Code Civil, that was simply a copy of the Napoleonic one; while Louisiana abolished its Digeste, replacing it with the Code Civil de l'État de la Lousianne the same year." Van die tekst krijg ik de indruk dat je vermoeden juist is. Over het burgerlijk wetboek van Californië vind je meer informatie op https://en.wikipedia.org/wiki/California_Civil_Code.

Antwoorden (1)

Strikt genomen is het antwoord nee, omdat het concept 'Burgerlijk Wetboek' een uitvinding van Napoleon is; dat is ingevoerd op het vaste land van Europa, maar nooit in het Verenigd Koninkrijk of de (voormalige) koloniën, dus ook niet in de VS.

Los daarvan; de Amerikaanse staten zijn in hoge mate autonoom; enigszins vergelijkbaar met de lidstaten van de EU die ook autonoom wetten maken, behalve als de EU iets heeft geregeld bij wet (verordening of of richtlijn).
Dus inderdaad, het burgerlijk recht en het strafrecht zijn in elke staat apart geregeld, en er zijn daardoor allerlei grote en kleine verschillen. Voor ons zichtbare verschillen zijn homohuwelijk en doodstraf, maar er zijn bijvoorbeeld ook allerlei subtiele verschillen in de definitie van 'Grand theft' (zie link).

Toegevoegd na 57 minuten:
Dit geldt ook voor 'corporate law'; wetten mbt bedrijven. Zo zijn de meeste grote bedrijven officieel in Delaware gevestigd vanwege de handige wetten.
tinus1969