Wat wordt er bedoeld met gericht en stelselmatig zoeken in het arrest Keukenkastje?

Toegevoegd na 18 minuten:
In deze arrest was er volgens de Hoge Raad geen sprake van huiszoeking. Omdat er geen sprake was van een gericht en stelselmatig zoeken naar voor inbeslagneming vatbare voorwerpen.

Ik snap echter het arrest wel, maar mijn vraag is hoe het nou kan zijn dat er geen sprake is van een doorzoeking als opsporingsambtenaren intussen al weten waar ze op zoek naar zijn (cocaine) en daarbij de kasten open trekken. Dat is toch gericht zoeken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
2K

Antwoorden (1)

Na binnentreden mag de politie alleen zoekend rondkijken om te bezien wat in beslag genomen kan worden. Het gaat hier om voor de hand liggende voorwerpen (zoals cocaïne). Voor een daadwerkelijke doorzoeking, waarbij in kasten wordt gekeken, gelden weer zwaardere eisen.
In de jurisprudentie wordt het kijken in keukenkastjes nog geaccepteerd als zoekend rondkijken.

Wat uitgebreider:
De machtiging die was afgegeven was slechts ter binnentreding van de woning. In dit arrest geeft de HR meer een aantal criteria wanneer iets al dan niet een doorzoeking/zoekend rondkijken. De criteria op een rijtje:
1. Het verbrekingscriterium: indien iets kapot is gemaakt (gebeurt vrijwel altijd bij een doorzoeking) duidt dit op een doorzoeking.
2. De duur dat de opsporingsambtenaren er waren: slechts een uur. Een doorzoeking zal langer duren dan een uur.
3. In casu waren slechts een aantal keukenkastjes opengemaakt. Dat is niet stelselmatig doorzoeken; dan ga je namelijk door elk kastje, kijk je onder de vloer, controleer je op holle ruimtes, enz. Zeker bij vermoedens van drugs zullen ze bijvoorbeeld ook gewoon de hele parketvloer uit je prachtige huiskamer halen (bij doorzoeking uiteraard) en ook je bloemetjesbehang is niet veilig. De HR vond dit het belangrijkste criterium.
4. Hoe eenvoudiger het onderzoek, hoe meer dat duidt op rondkijken (volgt eigenlijk al uit het hiervoor genoemde). Dit zeker indien je (opnieuw) let op de belangen die op het spel staan: zoals eerder gezegd zullen ze bij een verdenking van aanwezige drugs, toch echt een zwaar onderzoek instellen. Hier was dit veel te eenvoudig.
5. Waar je ook op moet letten: zijn er privacygevoelige ruimtes doorzocht, zoals slaapkamers. Indien het geval: doorzoeking.
SimonV