mag een supermarkt gegevens van je id kaart overnemen?

Als ik bij de supermarkt bij mij in de buurt sigaretten ga halen vragen ze om mijn idee kaart. Daar heb ik geen probleem mee aangezien ik nog geen 25 ben.
Maar nu voeren zij altijd mijnog geboorte datum en jaar in, in hun systeem. Anders mogen zij mij de rookwaren niet verkopen.
Is dit wel toegestaan? Of moet het tonen van id kaart al voldoende zijn.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Antwoorden (1)

Nee. dat mag niet.

Om de leeftijd van een klant te controleren mogen winkeliers om een identiteitsbewijs vragen.
Maar gegevens noteren of het scannen van een ID-bewijs valt volgens de Autoriteit Persoonsgegevens onder het 'verwerken van persoonsgegevens' en dat mogen winkeliers - in tegenstelling tot de overheid, banken of zorgverzekeraars - niet.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vandaag me geboorte datum afgedekt met me duim zodat ze alleen geboorte datum konden zien. Maar dat was niet voldoende als hun het niet in hun systeem invoeren mogen zij mij geen rookwaren verkopen. Hierdoor was ik erg verbaast
Thecis
7 jaar geleden
Naar een andere winkel gaan. Of ze er op aanspreken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mag echt niet hoor Goldy. Gewoon zeggen dat het wettelijk verboden is. En als ze dan nog moeilijk doen ga je naar een andere winkel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
het kan zijn dat ze je geboorte datum ingeven voor een controle van de leeftijd niet iedereen is snel met hoofdrekenen
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Eens, het mag niet, maar ik heb wel begrip voor de situatie: de boetes voor verkoop aan minderjarigen zijn hoog. Door het in te moeten typen weet je zéker dat er door de kassière BEWUST naar de datum is gekeken. Dat het in de computer ingetypt wordt wil overigens niet zeggen dat de datum ook wérkelijk opgeslagen wordt !!! Het kan ook slechts even een vluchtig gegeven in het computerprogramma zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mij maakt het niet uit of ze de gegevens wel of niet bewaren. Het mag gewoon niet, zij zijn niet bevoegd.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@Manonnetje3
Zou je even de eerste 4 woorden van mijn reactie willen lezen ?
Dank u.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij de Albert Heijn typen ze de geboortedatum in op de kassa en bij de Lidl scannen ze de ID.