Is een blog schrijven schending van beroepsgeheim?

Dus als je een blog bijhoudt over dagelijkse situaties op de werkvloer in de ouderenzorg (demente ouderen in deze), maar waarbij je namen en andere gegevens die te herleiden zijn naar een client verandert/weg laat.

Fictief voorbeeld:
Vandaag had ik een bijzonder gesprek met een van de vrouwelijke bewoners. Ze vertelde mij hoe ze jong moeder werd van een tweeling, en hoe ze zich staande heeft gehouden tijdens hun kleuterpuberteit. Ze zag er erg gelukkig uit toen ze het hier over had en ik merkte dat ik het fijn vond dat ze eindelijk weer lachte.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik zou een bronvermelding erbij fijn vinden :)

Toegevoegd na 35 minuten:
Werkzaam als gastvrouw, niet als verzorgende/verpleging

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

De basisregel van het beroepsgeheim is eigenlijk heel simpel:
Je zwijgt over wat je over en van de zorgvrager en zijn omgeving te weten bent gekomen tijdens de zorgverlening (tijdens de uitoefening van je beroep).
Het belang van die basisregel is zo groot, dat je kunt spreken van een ‘zwijgplicht’.

De zwijgplicht (of het beroepsgeheim) geldt voor jou als verpleegkundige of verzorgende. Ze is ten diepste verbonden met de aard van de zorg en de sfeer van vertrouwen waar de beroepsuitoefening in de zorg om vraagt.

Dus vertel je in jouw blog het relaas in een fictieve sfeer, het blijft gebaseerd op informatie afkomstig uit je werkomgeving waar je niets over mag vertellen.
In dit licht bezien vind ik het schending van het beroepsgeheim, maar niet in de hoogste graad... (maar dat doet er niet toe)

Ontbindende regels zijn wanneer de patiënten toestemming geven tot publicatie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mee eens ik weet niet om wie het gaat maar iemand die de persoon kent zal het herkennen. Ik heb ook wel eens dat ik praktijk voorbeelden gebruik, maar dan heb ik het niet over specifieke data en het geslacht laat ik in het midden. Als je bijvoorbeeld schrijft: vandaag samen met de collega's erg gelachen om een vrouwelijke patiënt; ze blijkt al sinds afgelopen vrijdag haar medicijnen in de plantenbak te stoppen. Is dat makkelijker te herleiden om wie het gaat dan wanneer je schrijft: een tijdje geleden hebben we best lol gehad toen we erachter kwamen dat een patiënt de medicijnen al een aantal dagen in de plantenbak stopte.....