mijn huurder wil vroegtijdig het huurcontract termineren. Mag dit?

Voor mijn studie ben ik op dit moment een half jaar in het buitenland aan het werk en heb ik mijn kamer voor dezelfde periode onderverhuurd. Dit contract zal officieel aflopen eind Augustus. Echter wil mijn huurdster onder het contract uit en is vastberaden om eind Juni weg te zijn en zal dan ook niet meer willen betalen. Omdat ik mijn kamer huur van een duits meisje is het contract opgesteld in het engels en de paragraaf waar de opzegtermijn wordt benoemd is gebasseerd op het duitse recht.

§11 Abrogation

1. The abrogation has to be in a written form set by the regulations of the §§573 ff BGB.

2. The tenancy is not extended if the renter continues using the rental object. The regulation of the §§545 BGB is not applicable.

Hoe ik dit gedeelte interpreteer is dat mijn onderhuurder 3 maanden van te voren moet aangeven dat zij de kamer wil verlaten voordat dit officieel toegestaan is. Nu beweert zij echter dat ze contact heeft opgenomen met een advocaat en dat degene haar heeft verteld dat ze volledig in haar recht is om vroegtijdig het contract op te zeggen zonder enige consequenties voor haar. Is dit correct? En stel ze heeft ongelijk maar wil niet van haar standpunt wijken en stopt met huur betalen na Juni, dus 2 maanden voor de officiele einddatum, welke rechten als verhuurder heb ik dan om alsnog dat geld te krijgen?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (1)

In de huurovereenkomst moet staan welk recht van toepassing is. Een verwijzing naar het Bürgerliches Gesetzbuch (BGB) in een artikel is daartoe onvoldoende. Zowel in het Nederlandse als in het Duitse recht kun je een huurovereenkomst aangaan voor bepaalde tijd, in jouw geval tot eind augustus 2014. Deze overeenkomst kan niet eenzijdig worden opgezegd. De huurster zal daarom in beginsel de huur moeten doorbetalen tot eind augustus. Dit kan anders zijn als de huurovereenkomst niet geldig zou zijn. Daarvoor heb ik geen aanwijzing, maar dit kan ik ook niet geheel uitsluiten.

Paragraaf 545 handelt alleen over de voortzetting van de huurovereenkomst en is bij deze kwestie dus niet van toepassing:
§ 545 Stillschweigende Verlängerung des Mietverhältnisses
Setzt der Mieter nach Ablauf der Mietzeit den Gebrauch der Mietsache fort, so verlängert sich das Mietverhältnis
auf unbestimmte Zeit, sofern nicht eine Vertragspartei ihren entgegenstehenden Willen innerhalb von zwei
Wochen dem anderen Teil erklärt. Die Frist beginnt
1.   für den Mieter mit der Fortsetzung des Gebrauchs,
2.   für den Vermieter mit dem Zeitpunkt, in dem er von der Fortsetzung Kenntnis erhält.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe weet ik of mijn huurovereenkomst eigenlijk ongeldig is? Ik heb het zoals eerder vernoemd gewoon overgenomen van mijn verhuurder. En paragraaf 545 is inderdaad niet van toepassing op het opzegtermijn maar paragraaf 573ff wel als ik het goed begreep.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Paragraaf 573f bestaat niet. Waarom zou de huurovereenkomst die jij bent aangegaan met jouw verhuurder, het Duitse meisje, van toepassing zijn op de huurovereenkomst die jij bent aangegaan met jouw onderhuurster? Bevindt de kamer zich niet in Nederland? Van belang is voorts om te weten of in jouw huurovereenkomst met de eigenaresse van de woning staat of je de kamer mag onderverhuren. Het lijkt mij dat jouw huurder de huur niet mag opzeggen en dat zij de huur moet blijven betalen tot augustus. Als je er niet uitkomt, kun je de zaak zelf ook voorleggen aan de e-rechter: http://www.rechtspraak.nl/Actualiteiten/Nieuws/Pages/Nu-ook-online-rechtspraak-voor-burgers-bij-de-eKantonrechter.aspx
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het is van toepassing omdat ik hetzelfde contract gebruikt hebt maar de kamer is in Nederland. En daar staat niets over in maar dat is mondeling overeengekomen en daarbij staat diegene waarvan ik de kamer officieel huur aan mijn kant in deze situatie. maar dat e-rechter lijkt me zeer interessant echter vind ik het gekkewerk om nu geld te moeten gaan betalen om haar te laten betalen en ik kan er niet duidelijk uit opmaken dat de verliezende partij alle kosten op zich moet nemen of niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zegt dat er alleen een mondelinge overeenkomst bestaat. Dat zou een probleem kunnen vormen als jij moet bewijzen dat de overeenkomst voor bepaalde tijd is aangegaan. Als je de kwestie aan de rechter zou voorleggen, zal de verliezende partij de proceskosten moeten betalen. Het geld dat je kwijt bent aan een advocaat, als je die inschakelt, zal je niet volledig vergoed krijgen. In jouw geval is een advocaat echter misschien niet nodig. Wel zal je de huurder eerst in gebreke moeten stellen. Als zij tot nu alle maanden de huur netjes heeft betaald, is zij nog niet in gebreke en kun je in beginsel niet naar de rechter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je in Nederland een kamer huurt/verhuurt dan moet het huurcontract volgens de Nederlandse wetgeving zijn opgesteld. Dat jij een huurcontract op basis van Duitse wetgeving hebt mag dus al niet. Als jij je kamer hebt onderverhuurt op basis van dezelfde Duitse wetgeving ben heb je dus een niet geldig contract opgesteld. Jouw huurder zou zich daar op kunnen beroepen en daarmee het contract ontbinden en eind juni weg kunnen gaan.