Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie heeft hier voorrang?

Legenda:
Rode pijl = Rijrichting fietser
Groene pijl = Rijrichting auto
Gele cirkel = betreffende kruising

Een bekende van mij heeft op de betreffende kruising in de gele cirkel een aanrijding met een fietser gehad en de fietser kan het helaas niet meer navertellen. Nu is zijn de voorrangsregels daar mij onbekend. De bekende van mij reed uit de richting van de groene pijl op het fietspad af. De fietser naderde de kruising vanuit de rode pijl, dus naderde de auto vanuit de linkerzijde. Op de kruising met het fietspad staan totaal geen haaientanden en/of borden. De auto moet alleen een drempel over en dat is een beetje aan de markering in de gele cirkel te zien. Je zou dus zeggen dat het een gelijkwaardige kruising is en dat rechts voor gaat. Je zou het ook zo kunnen zien, dat de fietsers altijd moet wachten, omdat de auto rechtdoor gaat op dezelfde weg. Het fietspad is wel een officieel met borden aangegeven fietspad. Dit is alleen te zien uit de richting waar de fietser vandaan kwam. Het is mij eigenlijk een beetje onduidelijk allemaal, dus is er iemand die het weet?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Ritsuka
8 jaar geleden
Welke plaats is dit, is er streetview?
TurfGraver
8 jaar geleden
Auto en een fietser?
De fietser is kwetsbaar verkeer, in de auto ben je dus de sjaak....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Streetview makkelijk te vinden gezien de straatnamen: https://www.google.nl/maps/@52.7493383,4.9063674,3a,75y,36.53h,71.92t/data=!3m6!1e1!3m4!1sY-2F5BItLFnjauw_F2XxLQ!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

De auto kwam van rechts; en heeft dus voorrang als er sprake is van een gelijkwaardig kruispunt.

Het punt van 'rechtdoor op dezelfde weg' geldt ALLEEN voor verkeer dat zich op dezelfde weg bevindt, NIET voor kruisend verkeer.
(Lees meer...)
tinus1969
8 jaar geleden
Inekez1
8 jaar geleden
+
De auto had inderdaad voorrang op de fietser. Maar dan nog had de automobilist moeten stoppen toen duidelijk werd dat de fietser niet ging stoppen. Het is een woonwijk, max 30 km/uur. Gezien de plek van het scherm om het slachtoffer op de foto bij krantenbericht (link van wimkees bij reacties) is er of te hard gereden, of te laat geremd. Een automobilist moet altijd de snelheid aanpassen aan de omstandigheden en op tijd kunnen stilstaan als plotseling een fietser of spelend kind de weg op komt. Overigens raar dat daar verder geen borden en haaientanden staan. Een fietser van rechts heeft wel voorrang, maar kun je vanuit de auto totaal niet zien aankomen tussen de huizen door.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zij rijd daar nooit hard. Ik zelf ook niet, want dat kan daar ook niet. Ze heeft de fiets nog zien vallen, dus of de fietser geschrokken is van de auto en dat ze voor de auto gevallen is. Ik begrijp dat uit haar verhaal. De buren haden altijd al gezegd dat er wat ging gebeuren. Het is gewoon gevaarlijk en idd helemaal als er een fietser tussen de huizen door komt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mja... Ik zou de fietser ook voorrang hebben gegeven. Niet alleen omdat je dat sowieso hoort te doen als een ander voorrang néémt, en ook niet alleen omdat er anders kans op een ongeluk bestaat, en ook niet alleen maar omdat ik graag een "zwakkere verkeersdeelnemer" z'n comfort gun (ik zit goed op de FJR) maar ook omdat het eruit ziet als een ongelijke kruising. Of het ook echt een ongelijke kruising is is niet in één oogopslag te zien, maar de gemeente heeft daar op z'n minst heel duidelijk de suggestie willen wekken en dan kun je maar beter het zekere voor het onzekere nemen bij een verkeerssituatie als deze. En ik snap sowieso niet hoe je een dodelijk ongeluk kunt veroorzaken op die plek met een fietser die zo duidelijk te zien moet zijn geweest (zelfs in het donker rijdt 'ie recht onder een lantaarnpaal door). Dan heeft de automobilist echt al grondig iets fout gedaan bij het toerijden. https://www.google.nl/maps/@52.7494575,4.9066,3a,75y,222.34h,57.72t/data=!3m6!1e1!3m4!1spSN6T8qPuz-Nn9gCgru7sA!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij nader inzien... Aangezien het hier een fietspad betreft dat kruist met een rijbaan KAN het helemaal geen gelijkwaardige kruising zijn, dus MOET er een keuze gemaakt zijn betreffende de voorrangssituatie. (Of ik moet het erg mis hebben, maar volgens mij moet voor een gelijkwaardige kruising sprake zijn van gelijkwaardige verkeersstromen. Al is de wet niet heel duidelijk m.b.t. zaken als verhard/onverhard/inrit/uitrit/oprit etc..) Hoe dan ook, gezien de mogelijke onduidelijkheid op die punten is het bizar dat de betreffende gemeente het niet kraakhelder heeft gemaakt. Superdruk zal het daar niet zijn, dus het kan best.
Edraket
8 jaar geleden
In mijn stad is een vergelijkbare situatie.
Maar er is op hoofdweg duidelijk aangegeven dat er een fietspad kruist. https://www.google.nl/maps/@50.8516693,5.7246379,3a,48.1y,152.21h,87.84t/data=!3m6!1e1!3m4!1sSgscgkqWkw3mw2xwBnUt3w!2e0!7i13312!8i6656
tinus1969
8 jaar geleden
@SadBunny; In de praktijk maakt dat niet uit; of de auotweg heeft voorrang, of de auto van rechts heeft voorrang. Er is echter een andere maar: Als de fietser valt of stilstaat; MOET JE STOPPEN. Je mag niet zomaar tegen iemand aanrijden, ook al hoort diegene daar niet te zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe kom je erbij dat het daar een fietspad is? Dit zie ik nergens aan af. Volgens mij zijn het gewoon twee gelijkwaardige wegen. Wel vraag ik me af hoe het kan dat de automobilist de fietser niet heeft gezien. @Edraket: Is dit niet een kwestie van rechtdoor op dezelfde weg? Zowel voor de auto's als de fietser?
Edraket
8 jaar geleden
@Ricolav
Ja natuurlijk, maar omdat het kruisen van een weg, door een fietspad, een uitzonderlijke situatie is. Behalve in de nabijheid van kruisingen van wegen, vraagt dit extra oplettendheid. Bij vreemde situaties in het verkeer is er een grotere kans op een ongeluk, en je kunt er op wachten totdat dit gebeurt.
tinus1969
8 jaar geleden
@Dennis460, je had het in een reactie over 'vallen. Als er iemand voor je op de grond ligt, MOET je stoppen. Voorrang of niet doet er dan niet meer toe.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@wimkees: Dit was het punt ook. Dus dat de auto dus sowieso voorrang heeft omdat deze door gaat op dezelfde weg en de fietser dus voorrang dient te verlenen, of de auto nu van links of rechts komt.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing