De uiteindelijke staf wordt bepaald door een rechter. Deze zal bij het bepalen van de strafmaat veel laten meewegen.
Oa. recidive (ben je later een gevaar voor de maatschappij). Omstandigheden (waarom is dit gebeurd). Psychische gesteldheid (in hoeverre is jou dit aan te rekenen). De uitspraak kan varieren van: Vrijspraak (i.g.v. noodweer) tot levenslang ingeval van het bewust iemand om het leven brengen. Ook kan de rechtbank, officier van justitie of jijzelf (middels advocaat)een psychiatrisch onderzoek aanvragen om de toerekeningvatbaarheid te bepalen.

Toegevoegd na 1 minuut:
staf is natuurlijk straf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Hangt van je verleden af... of je al wat misdaden had gepleegd...waarom je iemand vermoord...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat ligt er aan

de rechter neemt alles mee

doe je het met voorbedachter rade zal het ongeveer 18 jaar zijn

zelfde als volkert van de geest
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Onzin. Moord is per definitie met voorbedachten rade.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bestaat er geen noodweer meer?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan is het doodslag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volkert van de Graaf is het toch?
Te weinig !
Als je iemand vermoord om welke reden dan ook ---> levenslang
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Dat heet geen moord, Loenie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Loenie..
Nee dan niet, had ik niet over nagedacht !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Leonard: Jouw antwoord vind ik kort door de bocht. Natuurlijk mag je niet zelf het recht in de hand nemen maar... Ik kan mij omstandigheden voorstellen dat even de lampjes uitgaan of de stoppen springen.
Stel: Je hebt een dochter en die wordt door haar echtgenoot mishandeld, verkracht en met een mes bewerkt. Of je wordt als vrouw door je 'vriend' bedreigd en ... noem maar op. Dan verdien je in mijn ogen een vet-leren medaille en zit je je tijd uit met "gepaste trots!"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je reatie Loenie maar noem mij geen...uh Xin...
Was juist zo tegen
Als je iemand in een opwelling hebt vermoord, zonder dat je dat tevoren hebt gepland, is je straf lager dan wanneer je iemand bewust en gepland doodt. Het eerste heet doodslag, het laatste moord (al dan niet met voorbedachte rade).

Het zou ook kunnen dat je iemand vermoordt uit zelfverdediging. Of per ongeluk: Als je iemand doodrijdt die lopend de snelweg oversteekt.

Je hebt ook dood door schuld: Als je iets doet of nalaat waardoor iemand anders dood gaat. Als je bv met iemand gaat bergbeklimmen en jij moet de zekering van het touw van je klimpartner vastmaken, en je doet dat niet, dan is het jouw schuld als die ander daardoor valt en doodgaat.

Er zijn dus zoveel verschillende situaties waarin iemand wordt gedood, en de straf is al net zo verschillend. In Nederland zijn de straffen relatief niet zwaar. Als je echt een moord met voorbedachte rade pleegt, kan je wel 30 jaar krijgen of een celstraf en TBS. Bij doodslag krijg je al snel 5-15 jaar. Als er verzachtende omstandigheden zijn kan je er ook met een korte celstraf vanaf komen en als je jezelf hebt verdedigd of er niets aan kon doen, kan je er zelfs zonder straf mee weg komen.

Kijk eens op rechtspraak.nl want daar staan heel veel gerechtelijke uitspraken van strafzaken. Je kan zoeken op termen als moord, doodslag, noodweerexces, dood door schuld, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraagt in de verleden tijd: Dus, vroeger kreeg men hiervoor de doodstraf.

Tegenwoordig kan je een gevangenisstraf van levenslang of anders de maximum tijdelijke straf van 30 jaar of minder afhankelijk van het dossier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"TE KORT "